RECENSIE: Meat Loaf - Hell in a Handbasket

Cover Meat Loaf - Hell in a Handbasket
recensie cijfer 2012-03-26 De laatste jaren komt Meat Loaf meestal niet in het nieuws vanwege zijn muziek. Rolletjes in films, interviews over geloof in geesten, maar vaker nog gaat het over zijn gezondheid. Onlangs stortte de bijna 65-jarige Marvin Lee Aday, zoals hij eigenlijk heet, voor de zoveelste keer in tijdens een optreden. De mans wens: sterven in het harnas. ”Als ik sterf, sterf ik op een podium”.

Dat we dit vaker in het nieuws tegen komen zegt veel over de muzikale prestaties van Meat Loaf. Zijn albums na zijn conflict met componist Jim Steinman (over de rechten op de zin ”Bat Out Of Hell”), waaronder het derde deel van drieluik Bat Out Of Hell worden voornamelijk wisselend ontvangen en weten nog slechts zelden het grote publiek te bereiken.

Maar, Meat Loaf stopt niet vrijwillig en komt op de proppen met Hell In A Handbasket, een album wat niet wordt gedragen door bekende namen, zoals dit op voorganger Hang Cool Teddy Bear wel het geval was. Zonder zelf de teksten te hebben geschreven laat Meat Loaf opvallend genoeg weten:“Hell In A Handbasket is the most personal record I`ve ever made”.

Toch start het album helemaal nog niet zo slecht als je zou kunnen vermoeden. ‘All Of Me’, ‘The Giving Tree’ en ‘Live Or Die’ zijn stuk voor stuk degelijke songs die lekker herkenbaar zijn en waarbij Meat Loaf`s band The Neverland Express sterk voor de dag komt. Jammer genoeg wordt wel duidelijk dat de stem van Aday aan kracht inboet. Het gaat echter mis bij ‘Blue Sky/Mad Mad World/ The Good God Is A Woman And She Don`t Like Ugly’. Buiten de zwakke opening is het vooral de totaal misplaatste rap van Chuck D die de tenen doet krommen. Het past simpelweg niet bij de rijk gearrangeerde muziek van Meat Loaf en het doet een enorme afbreuk aan het goede middenstuk ‘Mad Mad World’.

Het overige materiaal op Hell In A Handbasket komt nog zelden op het niveau van de eerdergenoemde songs. Ballad ‘Another Day’ is aardig en de jankende gitaren van ‘Forty Days’ staan niet tegen. Het duet ‘Our Love & Our Souls’, met oude bekende Patti Russo is ook niet slecht, maar haar bijdrage bij de cover ‘California Dreamin’’ kan niet verhelpen dat het geheel afbreuk doet aan het origineel. Zelfs de geweldige saxofoonsolo weet deze cover niet te redden.

Is Hell In A Handbasket een slecht album? Het is een beter album dan zijn voorganger, maar het is zeker geen hoogvlieger. Het album tipt nooit aan de albums uit de hoogtijdagen en gezien de fysieke staat van Meat Loaf lijkt dat in de toekomst ook niet te gaan gebeuren. Toch is Meat Loaf een volhouder, want hij heeft alweer nieuw materiaal en er staat ons ook nog een heuse kerstplaat te wachten. Wie weet bewijst hij hiermee het tegendeel, met Hell In A handbasket doet hij dat echter niet.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Meat Loaf Label:Sony Music
Cover Carolina Chocolate Drops - Leaving Eden

Carolina Chocolate Drops - Leaving Eden Carolina Chocolate Drops heeft een opvolger voor hun succesvolle en Grammy...