RECENSIE: Cosmo Jarvis - Is the World Strange Or Am I Strange?

Cover Cosmo Jarvis - Is the World Strange Or Am I Strange?
recensie cijfer 2012-02-18 Het is een stokpaardje van vele interviewers om aan allerhande artiesten de vraag te stellen of ze als kind altijd al droomden van een dergelijke carrière en of er toen al tekenen waren van hun enorme creativiteit. Een clichévraag die meestal de standaard clichéantwoorden krijgt, maar stel deze vraag aan Cosmo Jarvis en je krijgt waar voor je geld. Deze 22-jarige Britse singer-songwriter maakte namelijk op zijn twaalfde al zijn eigen video’s en debuteerde drie jaar geleden met zijn album Humasyouhitch/Sonofabitch. Een uiterst creatieve jongeman dus, die nu hoge ogen gooit met zijn tweede album Is The World Strange Or Am I Strange?.

De bekende Britse komiek Stephen Fry plaatste al een link van de doldwaze clip bij ‘Gay Pirates’ op zijn Twitteraccount, en dat wil iets zeggen. Cosmo Jarvis is geen doordeweekse singer-songwriter die de gebruikelijke prietpraat over liefde en leed aframmelt, maar voegt bij zijn enorm muzikale songs de nodige humor, door naast de lotgevallen van piraten die de Griekse beginselen toegedaan zijn, ook te zingen over zijn liefje dat de Nobelprijs zal winnen en een middel tegen kanker uitvindt (‘She Doesn’t Mind’) of over niet zo koosjere geheimen onder vrienden (‘Dave’s House’). Humoristische muziek ontaardt vaak in cabareteske toestanden, waar de muziek ondergeschikt is aan de humor. Bij Cosmo is dit net niét het geval en dit vormt de reden waarom dit zo’n prachtplaat is. Welk thema hij ook aansnijdt, hij blijft heel zorgzaam met zijn muziek omspringen, waardoor iedere track vooral pure persoonlijkheid uitstraalt. Of hij nu folk, hiphop (‘Is The World Strange Or Am I Strange?’) of een ballad (‘Let Me Out Of My Mind’) brengt, hij brengt ze zoals het hoort en toch op zijn eigen manier.

Als hij niet vreemd is, zoals hij zich afvraagt, is het dan vooral de wereld die vreemd is? Volgens ons zal enkel een wereldvreemd publiek Cosmo’s universum afkeuren. Wij zijn alvast lovend. De muziek knettert evenveel als het brein van Jarvis en dat zorgt voor een enorm creatief, gevarieerd album. Meer moet dat niet zijn.
Recensent:Bram De Wulf Artiest:Cosmo Jarvis Label:Pias
Cover ZZT - Partys Over Earth

ZZT - Partys Over Earth Partys Over Earth ! Een heldere boodschap, maar wat betekent de verkeerd...