RECENSIE: Future Of The Left - Polymers are Forever

Cover Future Of The Left - Polymers are Forever
recensie cijfer 2012-02-03 Future Of The Left is sinds 2005 actief en gevormd door voormalig mclusky-zanger Andrew Falkous. In de tussentijd hebben ze twee studio-albums uitgebracht en is de derde genaamd The Plot Against Common Sense onderweg. De EP Polymers are Forever is de eerste release onder het nieuwe label Xtra Mile. Ook is het een voorbode van wat gaat komen.

De EP begint met de titeltrack en moet het hebben van een synthesizer-achtig geluid. Iets dat overigens geregeld terugkomt. Het trekt de aandacht, maar weet deze niet voor heel lang vast te houden. Tegen het einde verliest het zijn magie en zakt het nummer in. Iets dat ze weer wat geregeld hebben bij de tweede track ‘With Apologies to Emily Plankhurst’. Het blijft vrij constant allemaal, lijkt zelfs een beetje op te bouwen, maar komt uiteindelijk na 1 minuut en 46 seconden tot een abrupt en nietszeggend einde.

Vervolgens is de beurt aan ‘New Adventures’. Een vrolijk up-beat nummer met zelfs een “pa-da-daa-da-da” aan het begin. Tegen het einde worden de vocals wat bruter en zit er ook wel een bepaalde dreiging in, maar daar blijft het bij. Nummer vier op de EP is ‘My Wife Is Unhappy’. Een sombere, licht-jazzy track die een duistere toon meedraagt. Ook hier weer, speciaal wordt het niet.

De hekkensluiters zijn ook de heftigste twee nummers van de EP, namelijk ‘Dry Hate’ en ‘destroywhitchurch.com’. Dat heftige ebt in het laatstgenoemde nummer op de helft alweer weg. Dan gaat het over tot een mysterieus, dreigend verhaaltje en komt de luistersessie ten einde. De site uit de titel bestaat trouwens echt en is een initiatief om een school in Whitchurch in Wales te redden van sluiting.

Vergeleken met hun eerdere werk is deze EP niet zo heel spannend. Ieder nummer draagt dat typische geluid van Future Of The Left, maar nergens gaat het echt los. Het grote wachten is op het nieuwe album, dat hopelijk een andere koers zal varen dan Polymers Are Forever.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:Future Of The Left Label:Xtra Mile Recordings
Cover Joe Louis Walker - Hellfire

Joe Louis Walker - HellfireDe Amerikaanse bluesgitarist Joe Louis Walker draait al geruime tijd in het...