RECENSIE: Teeth - Whatever

Teeth – Whatever
recensie cijfer 2011-11-03 Laten we om de muziek van Teeth te benoemen maar gelijk naar het persbericht grijpen. ,,Het tien nummers lange debuutalbum is een pizzapunt aan lo-fi electro noise-pop met riot-grrrl vocals,,. Op zich duidelijk: op het debuutalbum Whatever staat gewoonweg een enorme bak herrie.

En een enorme bak herrie is het wat Teeth serveert. Vanaf opener ‘Confusion’ tot afsluiter ‘Street Jams’ gaat de bpm nergens lager dan je hartslag, zelfs als je helemaal losgaat in een nachtclub of een karig kraakpand, waar deze band veel te zien was, voordat ze echt een beetje aan de weg begonnen te timmeren.

Het Londense drietal moet het hebben van een beetje controverse. Dat deden ze bovenal op het internet. Zo werd op Twitter negen maanden lang een account in de lucht gehouden op naam van schrijver Will Self, compleet met nagemaakte BBC-artikelen. Nog mooier was het toen ‘componist’ Ximon Tayki het Twitter-account van Lady Gaga hackte, door te gokken wat haar paswoord was. Vervolgens maakte hij reclame voor Teeth via het bewuste account van de popkoningin en beledigde hij de halve popwereld, door te zeggen dat ,,POPWRLDSUCKZ!!!’’.

Ook in de muziek is het gehalte van de controverse hoog. De lyrics allereerst gaan vooral over een puberale, rebellerende levensstijl. Seks komt meermaals voor in de teksten en ook de zin ,,She’s killed you, I saw it’’ in hoogtepuntje ‘Dead Boys’ roept vraagtekens op.

Wat betreft de muziek is het simpel. Een dikke, dikke beat vormt de enige onderlaag voor een gigantische bak overstuurde synths. Het vermoeden rijst dat op de versterker van de band de knopjes ‘distortion’ en ‘volume’ zijn afgebroken, toen iemand ze in een acid-trip verder dan het getal tien wilde draaien.

Over echt goede muziek kan je dan ook niet spreken. De vocals zijn van een uiterst bedenkelijk niveau, de beats zijn oersimpel en de synths zijn zo overstuurd en bovendien ook weinig gevarieerd, dat het vooral aankomt op de herriefactor. Die beheerst Teeth tot in de puntjes en dat is, zeker onder invloed van enig genotsmiddel een pre. Maar verwacht niet dat je Whatever gewoon opzet in je huiskamer. Waar dat met andere noise-pop bands nog het overwegen waard is, leent Teeth zich slechts voor de obscure feestjes.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Teeth Label:News
Summer Camp - Welcome To Condale

Summer Camp - Welcome to CondaleAls we The Guardian mogen geloven, dan wordt Summer Camp een van dé nieuwe...

Loney Dear – Hall Music

Loney Dear - Hall Music Wie Loney Dear wel eens live gezien heeft, weet dat de man het in zich...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT