RECENSIE: Smalltown Nobodies - 20 More Steps

Smalltown Nobodies – 20 More Steps
recensie cijfer 2011-10-23 Hoewel de bandnaam anders doet vermoeden, maken de eerste luisterbeurten meteen duidelijk dat de Smalltown Nobodies geen kleine jongens zijn. De band gaat zelfs al vijftien jaar mee. Daarvoor hebben de muzikanten in bands gespeeld als Thanatos, Vangouw en Turbo. Aan ervaring dus geen gebrek. Met het debuutalbum 20 More Steps worden meteen grote stappen gezet.

Wat ze laten horen is een portie krachtige en melodieuze metal, die erg zelfverzekerd en overtuigend overkomt. Pompende, marcherende riffs over strakke drums die samen met de aangenaam krachtige zang van Lain Barbier een ijzersterke sound neerzetten. De nummers lopen vrijwel allemaal op midtempo, wat de overall duistere sfeer versterkt. De band maakt gebruik van drie gitaristen, maar deze zijn niet zwaar overheersend. De ene muzikant hoeft niet onder te doen voor de ander en alles is mooi uitgebalanceerd.

De muziek zit vol bombast en groove, maar kent ook zijn rustmomenten. Één daarvan is te vinden in het nummer ‘Lies’. Heel even neemt de band wat gas terug, om uiteindelijk weer keihard terug te komen. Ook op ‘Drowning’ doen ze het wat rustiger aan met een akoestische gitaar in de coupletten, maar de refreinen knallen er weer lekker in. Het zorgt voor een mooi contrast.

Nummers als ‘So Called Friends’ en ‘How It Feels’ hebben dan weer de dansbaarheid van Rammstein. Ook een duidelijke inspiratie is de band Faith No More. Een gegeven dat heel duidelijk terug te horen is in de nummers ‘Wrong’ en ‘Once The Faith Is Broken’. Ze worden gedragen door onheilspellende keyboards die de denderende riffs mooi ondersteunen. Dat FNM een inspiratiebron is steken ze niet onder stoelen of banken. Zo kent het album een cover van het FNM-nummer ‘Ashes To Ashes’ als afsluiter. In de lijn van het album is het niet te onderscheiden als cover.

Kortom, 20 More Steps is een ijzersterk debuut en kent zo goed als geen minpunten. Als ze deze lijn voortzetten, dan ontstijgen ze binnen no time nog hun eigen bandnaam.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:Smalltown Nobodies Label:Eigen Beheer
Iced Earth - Dystopia