RECENSIE: The Upsessions - Below The Belt

The Upsessions – Below The Belt
recensie cijfer 2011-08-29 Reggaeband The Upsessions probeert in Nederland al enkele jaren vaste grond aan voeten te krijgen. Getekend bij het grote Excelsior label, optredens op festivals als Lowlands en met een stijl die, in de vorm van acts als The Aggrolites, grote doelgroepen aanspreekt is er op het eerste gezicht niks dat hun succes nog langer tegen kan houden. Wellicht zorgt de nieuwste release Below The Belt voor de definitieve vestiging van de band in het Nederlandse muzieklandschap.

De plaat opent met het uiterst vermakelijke ‘Mocca Cowboy Rides Again’. Op het nummer wordt een loom reggae ritme voorzien van een country & western element. Gecombineerd met de eveneens relaxte MC zou het nummer zo gebruikt kunnen worden voor een nog te maken Jamaicaanse western film. Een sfeer dat het afsluitende ‘Gunfight On The Westbank Of The Mississippi’ eveneens weet op te roepen. De afsluiter klinkt vooral in de laatste seconden alsof de grote held van de film neergeschoten in elkaar zakt.

Ook in de uptempo nummers weet The Upsessions een gezellige sfeer te creëren. ‘Lucille’ is een lekker snel skaritme gecombineerd met een makkelijk meezingbaar refrein. Zo zijn er nog een rijtje nummers op te noemen waar op het eerste gezicht helemaal niks op aan te merken valt.

Aan de andere kant slaagt de groep er wederom niet in om muziek te creëren die erom schreeuwt nog een keer gedraaid te worden. Zo snel als de behoefte opduikt om ‘Lucille’ mee te gaan zingen, zo snel is de tekst na afloop ook weer vergeten. De nummers weten stuk voor stuk niet de sfeer op te roepen die andere groepen in deze blanke mannen mix van reggae en ska wel weten te creëren. Het zul dus ook nog een hele weg worden voordat The Upsessions zich definitief in het rijtje van Aggrolites, Slackers en Toasters mogen scharen. Het is bovenal zonde dat de groep zich niet meer gericht heeft op haar Jamaicaanse country & western muziek. Een conceptalbum rond dit idee had de groep meer een eigen geluid en kwaliteit gegeven.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:The Upsessions Label:Excelsior Recordings
Red Hot Chili Peppers – I’m With You

Red Hot Chili Peppers - I'm With YouEn toen werd het ineens weer interessant. Het brein achter de hitmachine Red...