RECENSIE: Venturo - Breathing

Venturo – Breathing
recensie cijfer 2011-07-09 Sommige bands willen het lekker allemaal zelf doen. Het Belgische Venturo is zo’n band. Zelf een cd opnemen. Zelf de cd produceren en mixen. Zelf het uiterlijk van de cd bepalen. Zelf Festivalinfo aanschrijven met de vraag of wij de cd willen recenseren.

Die cd is eigenlijk een EP en heet Breathing. Een schijfje met vijf nummer die onmiskenbaar in het genre postrock vallen. Dat betekent lome dromerige, soms scherpe en soms ingetogen gitaren en langzaam gezongen lyrics. De Belgen begrijpen uitstekend waar de liefhebbers van dit genre naar zoeken. Neem een song als ‘Someone’, waarin de intro richting de twee minuten in beslag neemt en waarna niet al te veel zinnen over een goede anderhalve minuut worden uitgesmeerd over een ondergrond van duister, maar tegelijk heel klein muzikaal geluid. Om vervolgens uiteraard de volumeknop even lekker open te gooien.

Jammer genoeg is een terugkerend fenomeen op Breathing dat de variatie niet al te groot is. Natuurlijk, in postrock duurt het vaak lang voordat riffs wisselen. En Venturo wisselt ook wel van riffs, maar die wissel is vaak minimaal. Over het algemeen blijft een aanzienlijk element van de voorgaande riffs bestaan, waardoor de afwisseling net iets te marginaal blijft. En buiten de prima break en intro in ‘Someone’ vallen ook de zo kenmerkende tempowisselingen tegen. Er wordt gespeeld met volume, maar niet met een versnelling van drums. Iets wat de EP zeker een zetje had kunnen geven. Ook zitten er nog een paar kleine schoonheidsfoutjes op de EP. Een heel enkele keer lijkt de gitaar of de zang net even buiten de beoogde toonsoort te vallen. Het is de band echter vergeven.

Immers, we moeten ook niet te negatief doen. De vijf nummers die op de EP staan, zijn wel typische nummers waarin je heerlijk wegzakt. ‘The Middle’ is zo’n song die je langzaam maar zeker opslokt. Het ”spoken word”gedeelte is op het randje van het acceptabele, maar verder is de song prima. En ‘High Heat’ rockt zelfs behoorlijk door, iet wat zeker te waarderen is.

Breathing is al met al een typische EP. Kleine schoonheidsfoutjes, een paar punten waar het nog echt beter kan, maar tegelijk ook hoorbare potentie en vooral ook een hoorbare gedachte achter de muziek. En dat is misschien wel het belangrijkste. Venturo weet waar ze mee bezig is.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Venturo Label:Eigen Beheer
Cellout - Superstar Prototype

Cellout - Superstar PrototypeHet muzikale kwartet Cellout is afkomstig uit Zweden en heeft als...