RECENSIE: Danny's Definitie - Maatwerk met Visie

[Danny’s Definitie] – [Maatwerk Met Visie]
recensie cijfer 2011-07-07 Aan de gigantische hoeveelheid aan dorpen en steden in Nederland waar hiphop wordt gemaakt kan ook Barneveld worden toegevoegd. Na zijn EP Wilde Haren komt de Barneveldse rapper Danny’s Definitie namelijk in eigen beheer met zijn cd Maatwerk Met Visie.

Helaas blijkt de hiphop in Nederland vaak weinig vernieuwend. Dit komt meestal doordat rappers blijven hangen in clichés. Maatwerk met Visie klinkt op laag volume wel aardig. Zet je de volumeknop echter wat verder open dan blijkt ook deze cd toch weer tegen te vallen. De muziek zelf klinkt wel aardig, maar het leeuwendeel van de teksten is weer uit het rap-rijmwoordenboek gehaald. En alsof dat nog niet erg genoeg is, is er voor de onderwerpen van de teksten ook nog het rap-cliché boek tevoorschijn getoverd.

Een Barneveldse jongen die komt met het nummer 'Geluid Uit Protest'. Komaan, daar kan ik niet serieus naar luisteren. Als je niet boos bent moet je niet doen alsof. Kom dan met interessante teksten. Ook het lekker klinkende nummer 'Marianne' is weer een voorbeeld van zo’n uitermate uitgekauwd thema. Het is echt wachten op een rapper die nuchter zijn teksten schrijft. Schrijf desnoods eens een tekst over het gebruik van poppers, maar kom niet weer met een wiet nummer. Een nummer over de stad en hoe geweldig Barneveld is ontbreekt helaas, daar had best nog iets hilarisch van gemaakt kunnen worden.

Gelukkig wordt het blik met standaarduitspraken helemaal opengetrokken in het nummer 'De Laatste Dag'. Danny heeft alles zelf gedaan, want de aanhouder wint en geduld is een schone zaak, dit maakt zijn ouders trots op hem, hij kan niet zonder de fans en haters maken hem sterker. Alle negativiteit ten spijt, ergens zit er wel talent. 'De Laatste Dag' klinkt qua muziek, maar ook als je langs de tekst heen luistert erg zwoel. De vrouwenstem in het bijzonder maakt dit nummer compleet. Danny laat zien dat hij het vocaal zeer aardig kan redden bij dit type nummer en dat niveau haalt hij wederom in het bonusnummer 'Viben'. Nu nog een aardig onderwerp aansnijden, eens iets nieuws verzinnen en dan zijn we een heel eind.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Danny's Definitie Label:Eigen Beheer
The Quill – Full Circle

The Quill - Full CircleEind 2007 barstte de bom bij de Zweedse hardrockband The Quill , toen hun...