RECENSIE: Joseph Arthur - The Graduation Ceremony

Joseph Arthur The Graduation Ceremony
recensie cijfer 2011-05-30 Joseph Arthur, geboren in Akron (Ohio), is geen bekende singer-songwriter. Toch heeft hij reeds zeven albums op zijn naam staan. Arthur werd ontdekt door Peter Gabriel, die hem een contract aanbood voor zijn label. Hij heeft onder artiesten (zoals Coldplay en REM) veel aanhangers. Meer bekend is wellicht zijn recente samenwerking met Dhani Harrison en Ben Harper in de groep Fistful Of Mercy. Zijn laatste cd , Temporary People uit 2008, kon geen potten breken en was teleurstellend.

Ruim drie jaar na zijn vorig album ligt nu The Graduation Ceremony in de winkel. De liedjes en teksten zijn wederom boven alle lof verheven. Hij laat zich op de plaat bijstaan door bevriende muzikanten zoals vocalist Liz Phair en violiste Jessy Greene. De beroemde sessiedrummer Jim Keltner (John Hiatt, Bob Dylan, John Lennon) zorgt voor de slagpartijen en de stuwende ritmes.

I wanted to make something simple” verklaarde Joseph Arthur, die oorspronkelijk had gepland om een duo album te maken met Keltner. The Graduation Ceremony is echter uitgegroeid tot volwassen plaat. Stilistisch is er weinig veranderd, waardoor dit album naadloos aansluit op de discografie die hij sinds het debuutalbum Big City Secrets in 1997 geproduceerd heeft. De hoes toont een mooi voorbeeld van zijn eveneens verdienstelijke schilderkunst.

Sterke troef is Joseph’s stembereik. Moeiteloos kan hij switchen tussen grommende bluesuithalen en fraaie falseterupties. Arthur houdt ervan om in de weer te gaan met geluidsapparatuur die zijn gitaarpartijen de nodige effecten bezorgt. Eenvoud en melodie blijken goed samen te gaan. Enkele nummers klinken vanaf de eerste noot zo vertrouwd alsof je het nummer al jaren kent. In twaalf nummers neemt Arthur ons op weelderige en poëtische wijze mee in zijn huidige gemoedsrust.

Openingsnummer ‘Out On A Lamb’ oogt als een schemerige wals. In het volgende nummer ‘Horses’ laat Joseph de mogelijkheden van zijn stem ten beste horen. ‘Almost Blue’ kent een heerlijke melodielijn. Veelzijdig is de track ‘Someone To Love’. ‘Midwest’ is een cathy up-tempo nummer, wat je gelijk doet meebewegen en neuriën. Eén van de hoogtepunten vormt het liedje ‘Gypsy Faded’. Afsluiter ‘Lover Never Asks You To Lie’ laat het album op rustige fraaie wijze eindigen en doet eigenlijk naar meer verlangen.

De keuze van Joseph Arthur om een plaat te maken waarbij hij teruggaat naar de eenvoud van het liedjes maken heeft een prachtig geheel opgeleverd. Het album sluit mooi aan bij zijn grootste succes tot nu toe Redemption Son’s (2002). Geen moment verveelt het album. De onrust die zijn vorig werk kenmerkte, is niet terug te vinden op The Graduation Ceremony . Eén ding is duidelijk: als liedjesschrijver is Joseph Arthur een fenomeen. Prachtplaat.
Recensent:Rolf Marselis Artiest:Joseph Arthur Label:Fargo / Munich
Bombino – Agadez

Bombino - AgadezWie vandaag de dag nog de bluesmuziek wil horen in zijn meest emotionele...