RECENSIE: Oscar Benton Bluesband - Is Still Alive!

Oscar Benton – Oscar Benton Is Still Alive
recensie cijfer 2011-05-07 Hij draait al even mee, Oscar Benton. Al sinds eind jaren ’60 maakt de man uit Heemskerk echte blanke blues en gooit daarmee vooral begin jaren ’70 hoge ogen. Nu lijkt het tijd voor een afsluitende Best Of...-plaat, genaamd Oscar Benton Is Still Alive. Of gaat Benton toch nog even door?

De uitgave bevat een cd en een dvd, met daarop een korte samenvatting van een goede veertig jaar aan Benton’s bluesmuziek. Laten we beginnen met de dvd. Op het schijfje vinden we een recent live-optreden in Loosdrecht en een interview voorafgaand aan dat optreden. In dat overigens veel te korte interview zegt Benton over de live-dvd: "Misschien is dit wel (de laatste show, red.) die ik doe. Want op een gegeven moment komt er een end aan wat je nog leuk vindt en hoe leuk je het vindt en dat moment heb ik misschien nu wel bereikt. Maar je weet het maar nooit (...), voor hetzelfde geld wordt dit weer een succes. Tja, dan zien we wel weer. Tot ik misschien wel 83 ben."

Het heeft er dus alle schijn van dat Benton het bijltje erbij neer gooit en daarmee zou deze verzamelaar een waardige afsluiter moeten zijn. Dat is het ook grotendeels. De bekende nummers zijn vertegenwoordigd op de cd. Een aanzienlijk deel is digitally remastered en daarmee net zo interessant voor de leek als voor de liefhebber. Leuk is ook dat de live-opnames van de show in Loosdrecht van prima kwaliteit zijn en dus ook als audio zijn toegevoegd aan de cd.

Benton’s grootste hit ‘Bensonhurst Blues’ – soundtrack van de film Pour la Peau D’un Flic – staat echter alleen als live-track op de cd en daarmee is het nummer wat te kort gedaan. Het origineel had er zeker bij gemogen.

De dvd is een leuke toevoeging aan de verzamelaar. Naast het korte interviewtje zien we de show van een half uurtje. De band, zoals die was samengesteld in de jaren ’90, begeleidt Benton, die er op zich nog wel zin in lijkt te hebben. Het energieke is er echter wel een beetje af en het feit dat de show een half uurtje duurde, is ook geen pré. Benton wordt toch wat ouder en misschien is het inderdaad tijd voor een welverdiend pensioen, juist nu hij zijn nummers nog goed kan neerzetten.

Oscar Benton Is Still Alive is een alleraardigste verzamelaar met genoeg extraatjes om relevant te zijn. Dat maakt het voor diegene die de nummers kende boeiend genoeg, terwijl de leek een idee krijgt wie Benton is. Tegelijk zou het album ook een mooie afsluiter zijn van de carrière van een markant Nederlands musicus.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Oscar Benton Bluesband Label:Editions Grand Galop
Alela Diane & Wild Divine – Alela Diane & Wild Divine

Alela Diane & Wild Divine - Alela Diane & Wild DivineMeteen na de eerste luisterbeurt kwam deze cd, vooral tot grote verbazing van...