RECENSIE: Daniel Haaksman - Rambazamba

Daniel Haaksman-Rambazamba
recensie cijfer 2011-05-03 Daniel Haaksman klinkt als een Nederlandse naam en dat is het ook. Daniels vader is een Hollander en zijn moeder een Duitse, maar hij is geboren in Rome en woont in Berlijn. Hij heeft inmiddels een lange carrière als dj achter de rug die begin jaren ‘90 startte in Frankfurt.

Toen Daniel een uit Rio meegenomen cd van een vriend kreeg vond hij zijn passie. De Braziliaanse Baile Funk bevat elementen uit alle vrijwel alle delen van de wereld. In de handen van Daniel Haaksman vertaald dit zich naar “World Music 2.0”. Een eclectische mix van vele stijlen, met een flinke scheut Berlijn. Iets dat zich uit in de productie van de tracks. Die zijn nergens voller dan nodig en bevatten herkenbare elementen uit bijvoorbeeld (minimal) techno.

Nu vraag je je waarschijnlijk af hoe de muziek op Rambazamba dan klinkt. Over het algemeen als solide Europese beats met een veelvoud aan samples van typisch uitheemse instrumenten en vocalen. Het geluid van Daniel Haaksma is eigenlijk alleen uit te leggen met behulp van een selectie van de tracks op Rambazamba.

Het intro ‘Vinheta’ is verraderlijk knullig, maar daardoor ook wel grappig. Een voice over spreekt je in gemengd Engels en Portugees toe, waarbij hij Haaksman niet goed weet uit te spreken.
De track ‘Jesus’ bevat een leuke orkestrale discosample evenals de gesamplede vocalen van koningin van de baile funk: Tati Queba Barraco. Dit zal zeker werken op de dansvloer van wereldmuziek feestjes, maar het nummer is wat flauw.

‘Pobum Coco’ heeft een gebroken beat en een polka-achtige melodielijn. Grappig, want de melodie komt van een Braziliaanse rockplaat. Deze track zal het desondanks goed doen op menig Balkan beats feestje. In ‘Copacabana’ krijg je onvervalste jaren ‘70 disco voor je kiezen. Alleen de 4-to-the-floor beat krijgt een moderne twist mee.

Dan verlaat Daniel Brazilië voor een uitstapje naar Afrika. Met MC Seguindo Sonhos uit Mozambique als vocalist en verfrissende kalimbageluiden is ‘Hands Up’ weer heel anders dan de voorgaande titels. In ‘Dubcheck’ krijg je een mix van Caribische socabeats gecombineerd met het Balkan blaasorkest van Shantel & Boban Markovic Orkestar. Dit zal het zeker goed doen op een feestje.

Deze eerste zes tracks zijn slechts een introductie van de grote variatie aan invloeden, die je in de totaal zestien nummers te horen krijgt. Met Daniel ben je op wereldreis, zonder van huis te gaan. De muziek zelf zou je kunnen kwalificeren als redelijk eenvoudig. Het wordt nergens gelaagd, of melodieus interessant. Dat is ook niet nodig, want het moet direct aanstekelijk zijn op de dansvloer. En dat is het zeker voor de liefhebbers. Is je nieuwsgierigheid gewekt en houd je van eclectische dansmuziek met invloeden uit de gehele wereld, dan is dit album voor jou.
Recensent:Jasper Wognum Artiest:Daniel Haaksman Label:Man Recordings
Oscar Benton – Oscar Benton Is Still Alive

Oscar Benton Bluesband - Is Still Alive!Hij draait al even mee, Oscar Benton . Al sinds eind jaren ’60 maakt de man...

Lupe Fiasco – Lasers

Lupe Fiasco - Lasers Love Always Shines Everytime: Remember 2 Smile is de titel van het derde...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT