RECENSIE: Richard Durand - Wide Awake

Richard Durand</b> - <i>Wide Awake
recensie cijfer 2011-04-07 Wide Awake is het tweede album van de Nederlander Richard Durand. Een opvolger van zijn in 2009 uitgekomen album Always The Sun, maar Richard drukt ons in het cd boekje op het hart dat het in geen geval een Always The Sun part 2 betreft. Dat schept verwachtingen!

Richard Durand was er ineens in 2005. Zijn carrière ontwikkelde zich razendsnel met vele remixen en eigen releases die werden opgepikt door de groten in de trance wereld. Maar wacht eens even... Durand is helemaal geen Hollandse nieuwe. Wie herinnert zich nog de videoclip met de dansende blikjes energydrink uit 2001? ‘N-R-G’ van G-Spott inderdaad. De track die je onmogelijk kon ontwijken in elk willekeurig feestcafé. De man achter deze erogene zone was Richard Durand. Op het gebied van commerciële dance muziek is hij actief sinds 1997. De naamsverandering in 2005 ging gepaard met zijn overstap naar de trance scene. Een lucratieve move.

Het album bevat voornamelijk typische trance tracks, afgewisseld met meer naar tech-house en electro neigende nummers. Direct aan het begin is een verrassing te vinden, het intro nummer ‘Burning Piano’. We horen een piano en een gitaar voorbij kabbelen, terwijl een viool enkele noten aanhaalt. Van brand is geen sprake, maar na 53 seconden ben je ervan af en klapt de bas door je boxen. Zestien aan elkaar geplakte nummers voeden je hoedenplank vanaf dat moment.

Richard Durand levert een afwisselend album af met Wide awake. Het is zeker niet aan te raden om voor het slapen gaan nog even deze cd op te zetten. Een nadeel van veel afwisseling is dat de samenhang verloren gaat. Dit album biedt een aantal zeer sterke tracks, maar zeker ook een aantal mindere. Het beste zijn de vocale songs en de licht progressive trance tracks. ‘Wide Awake’ met zangeres Ellie Lawson is commercieel hitmateriaal, evenals de remix van Andain met ‘Everything From Me’. ‘N.Y.C.’ met zangeres Jes valt ook in deze categorie, ware het niet dat de bassline met veel distortion de track zonder meer doet uitstijgen boven het gemiddelde in dit genre.

Naast de commercieel interessante tracks zijn er een paar goede uitschieters te vinden. ‘Tiger’s Apology’ combineert een klassieke trance break met een snoeiharde electro hook. Een track waarmee je als dj direct een opvaller hebt in je set. ‘Explode’ met Kash is een trance track, maar dan niet. Goede vocalen gecombineerd met een stuwende beat, die in vele stijlen voor een mooie remix kan gaan zorgen. In sommige tracks, zoals ‘Crystal’, dat Richard samen met zijn broer Alex O’rion produceerde, kun je invloeden terughoren uit zijn G-Spott-tijd. Het daarop volgende ‘Incredible music’ is er echter een om snel te skippen, evenals de laatste track ‘Disturbed’, die klinkt als commerciële Duitse jaren 90 techno.

De productie van het album is subliem. Ieder geluid heeft precies de goede plaats in het spectrum en klinkt kraakhelder. Er is voldoende materiaal aanwezig voor een aantal hits, maar er zijn ook minder interessante tracks. Die afwisseling maakt het geheel een beetje rommelig voor een album. Richard Durand bedient de liefhebbers van trance en laat ze bovendien kennis maken met elementen uit andere stromingen. Wide Awake is zeker de moeite waard.
Recensent:Jasper Wognum Artiest:Richard Durand Label:Black Hole Recordings
Saigon – The greatest story never told

Saigon - The Greatest Story Never Told Saigon geldt al enkele jaren als een grote belofte in hiphop. Zijn single...