RECENSIE: Harry Connick Jr. - In Concert On Broadway

Harry Connick Jr - In Concert On Broadway
recensie cijfer 2011-05-02 Misschien ken je Harry Connick, Jr. als acteur in films als Copycat, Independence Day en P.S. I Love You, maar eigenlijk is hij muzikant. Op zijn tiende was hij te horen op een jazz album en een aantal jaar later bracht hij zijn eerste solo album uit. Kort daarop verscheen hij op de soundtrack van de klassieker When Harry Met Sally. Hoewel hij begon als pianist, liet hij steeds vaker zijn zangkwaliteiten horen. Hier bleef het niet bij, want inmiddels is Harry componist voor films en musicals en heeft hij meer dan 25 cd`s op zijn naam staan. Evenals drie Grammy`s en een Emmy. Dat hij ongekend succesvol is blijkt wel uit de meer dan 16 miljoen verkochte albums, waardoor hij de best verkopende jazz artiest in de U.S. is.

In Concert On Broadway is een registratie van Harry`s concerten in The Neil Simon Theatre op Broadway. Als een echte crooner siert Harry de albumhoes. Het doet denken aan de grootmeester Frank Sinatra zelf. Bij de eerste klanken van de cd, maar zeker ook op de rest van het concert zijn er overeenkomsten met Sinatra te horen. De stem van Harry bezit hier en daar een aardige gelijkenis. Bijvoorbeeld op het niet eerder opgenomen 'How Insensitive' of het treurige 'The Other Hours'. Harry doet ook bestaande nummers, klassieker 'Besame Mucho' is er daar een van. Na een lang piano intro blijkt het Spaans van Connick, Jr. niet zijn sterkste kant. Gelukkig weet hij dit en geeft hij aan dat hij het gewoon fijn vind om te zingen.

Het grootste deel van het concert bestaat voornamelijk uit rustiger werk, maar met het opzwepende ‘Come By Me’, waarop de blazerssectie van de band uitpakt, laat de band zien meer in huis te hebben dan rustige jazzy tunes. Op het instrumentale ‘Bayou Maharajah’ laat Connick Jr. zijn kwaliteiten als pianist doorschemeren. Het betekent de opmaat voor het hoogtepunt van het concert: ‘Hear Me In The Harmony’. Connick Jr. schreef het voor zijn overleden muzikale mentor en boezemvriend James Brooker. Dit is vermoedelijk ook de reden waarom dit soulvolle pareltje zo direct bij de luisteraar binnen komt. Na deze tribute is het tijd voor een feestje. Met songs als het opgewekte ‘Light The Way’ en het swingende ‘Take Her To The Mardi Gras’ is stil zitten uitgesloten.

De DVD voegt met songs als ‘How Come You Do Me Like You Do’ en ‘Oh Didn`t He Ramble’ nog wat meer swing en vrolijke jazz toe aan het concert. Het concert is overigens schitterend in beeld gebracht. Tevens bevat de DVD ook nog eens een interview met dit multi-talent.
Dit live-album van Harry Connick Jr. is een verademing om naar te luisteren. Hoewel Harry misschien iets te vaak ”Thank You” zegt, of de vaart uit het concert haalt met zijn ietwat lange aankondigingen, is de muziek van een hoog niveau. En dat is toch uiteindelijk waar het om gaat.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Harry Connick Jr. Label:Sony Music
Sleigh Bells – Treats

Sleigh Bells - TreatsDerek Miller speelde ooit in de hardcoreband Poison The Well en Alexis Krauss...