RECENSIE: Above the Rules - Where We Came From

Above the Rules - Where we came from
recensie cijfer 2011-02-03 Vier jongens die samen muziek gaan maken, omdat ze erdoor gefascineerd zijn. Geen instrument kunnen bespelen, alles zelf ontdekken, bij ouders thuis oefenen en uiteindelijk voor vrienden en familie gigs spelen in de regio. Klinkt als een jongensdroom en is altijd een mooi concept.

Above The Rules is zo’n bandje dat zo is ontstaan en nu acht het viertal zichzelf rijp voor een EP. Het vijf liedjes tellend schijfje is Where We Came From gaan heten.

Maar waar de heren tijdens optredens met energie het publiek in vervoering weten te brengen, legt een opname juist alle zwaktes en gebreken bloot. Zo gaat zanger Jeroen Sjoers regelmatig de bocht uit. En zo lijken de gitaarrifjes regelmatig onafhankelijk van elkaar bedacht, op elkaar geplakt. Waarna gedacht werd, dat het wel goed zat. Maar dat zit het niet altijd. Net als dat de drumbreaks bij tijd en wijlen op vreemde plaatsen in het liedje terecht zijn gekomen en dan worden afgeraffeld.

Kortom: elk nummer bevat jammer genoeg meerdere schoonheidsfoutjes. Maar schoonheidsfoutjes zijn live weg te poetsen. Helaas zijn er ook een paar meer serieuzere zaken niet in orde. Sjoers heeft bar weinig volume in zijn stem en moet daarom knijpen om iets uitdagendere noten te halen, bijvoorbeeld in ’Heartbreak’. En zeker in het punkerige ‘Addicted’ klinkt Sjoers vlak en weinig uitdagend.

Ook wordt er veel gestoeid met strijkers op de achtergrond, synthesizers als intro en allerhande opvulling. Terwijl de band het eigenlijk helemaal niet nodig heeft, ze moeten zelf gewoon de volumeknop open knallen en het tempo verhogen. ‘Addicted’ is een leuk poppunk-liedje, juist omdat het jeugdige er vanaf spat. Het is jammer dat de jongens te veel poeha willen gebruiken.

Het vervelendst echter aan Where We Came From is dat de vijf nummers totaal op zichzelf staan. Er zit geen lijn in het album en de nummers zijn stuk voor stuk andere koek. Het voelt alsof er geen voorbeeld is, geen idee voor een album. De heren maken gewoonweg liedjes en dat komt de EP niet ten goede.

Is het dan allemaal pet? Nee, dat ook weer niet. Zoals gezegd, ‘Addicted’, het singletje van de jongens, is leuk. En ook andere song-ideeën zijn best aardig. Zo is ‘Our Runaway’ een goede opener, waaruit blijkt dat er best wat muzikaal talent huist in Above The Rules. Er moet gewoon nog heel veel gewerkt, geoefend en zeker ook naar elkaar geluisterd worden door de mannen, wil er een keer een heel album uit komen rollen.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Above the Rules Label:Eigen Beheer
Happy Camper – A collection of songs by Job Roggeveen

Happy Camper - A Collection of Songs by Job RoggeveenDrie jaar geleden had toetsenist Job Roggeveen (El Pino & The...