RECENSIE: Dreamshade - What Silence Hides

Dreamshade – What Silence Hides
recensie cijfer 2011-01-06 Wanneer je aan Zwitserland denkt komen beelden van besneeuwde alpentoppen als eerste in gedachten. Misschien dat je nog aan kaas of aan een bekend chocolademerk denkt, maar metal of beter, melodieuze deathmetal is zo ongeveer het laatste waar je aan denkt. De metal scene stelt in Zwitserland bitter weinig voor en eigenlijk zijn Celtic Frost en Tryptikon de enige echt baanbrekende bands in het extreme genre, waarbij die twee bands ook nog op één persoon zijn te herleiden. Volgens de bijgeleverde bio bij de debuutplaat van Dreamshade moet dat nu gaan veranderen.

De plaat heet What Silence Hides en laat ons voor het eerst kennis maken met de melodieuze deathmetal van het zestal. Dreamshade is duidelijk beïnvloed door de Zweedse Scene al noemt de band zelf het Finse Children Of Bodom als grootste invloed, wat misschien komt door het flitsende gitaarspel en de vele keyboard stukjes. Vergelijkingen met een band als Dark Tranquility liggen toch net iets meer voor de hand. Beschouw het maar als een mix van de twee genoemde bands.

De vraag of Dreamshade daarmee ook zo goed als de genoemde invloeden is helaas met nee te beantwoorden. Het door Fredrik Nordström gemixede geluid is vet. Dat kun je wel aan de man overlaten, maar het ontbreekt te vaak aan memorabele songs. Ook na vijf keer luisteren blijft er bitter weinig van de verzameling riffs hangen. Het is allemaal prachtig gespeeld, maar zolang alles als één lang nummer klinkt doe je toch iets niet goed. Daarbij klinkt het soms gewoon niet smerig genoeg, een vereiste bij deathmetal. Om toch nog wat opvallends te kunnen noemen is ‘Only Memories Remain’ als meest opvallende nummer te benoemen, wat komt door de spaarzame stukjes cleane zang en prachtig gitaarwerk. Ook het snelle ‘As Serenity Falls’ is het aanhoren waard, al is het maar door de zware grunt en het mooie pianoloopje op de achtergrond.

What Silence Hides laat horen dat Dreamshade bestaat uit een stel technisch goed onderlegde muzikanten die in het vervolg misschien wat meer aandacht moeten besteden aan goede songs. Nu begint het album te snel te vervelen omdat alles op elkaar lijkt. Voorlopig staat Zwitserland op het gebied van melodieuze deathmetal nog lang niet op de kaart.
Recensent:Jan Didden Artiest:Dreamshade Label:Spinefarm
MyGrain – MyGrain

MyGrain - MyGrainBreng Scandinavië in verband met metal en de verwachtingen zullen vanzelf...