RECENSIE: Mogwai - Special Moves

Mogwai - Special Moves
recensie cijfer 2010-09-13 Zes studioalbums, maar nog geen live-album, dat was tot voor kort de opbrengst van het in 1995 opgerichte Mogwai dat bekend staat om haar grote soundscapes, post-rock en hard-zacht afwisselingen. Special Moves brengt hier verandering in. De Schotten besloten vanuit het niks om een live album uit te geven, samengesteld uit drie live concerten in Williamsburg, Brooklyn. Een live album dat de door stevige concurrentie geplaagde band weer terug aan de top moet brengen en dit ook daadwerkelijk doet.

Want, op Special Moves staat niet alleen een goede dwarsdoorsnede van Mogwai’s carriere in cd-vorm. Ook is er gekozen om acht tracks in zwart-wit op te nemen en als DVD toe te voegen aan het album. Deze sfeerrijke, warme beelden kunnen gezien worden als goede aanvulling op het geluidsmateriaal. Niet alleen hoor je nu hoe verrekte stevig de band live staat, maar ook zie je hoe de band ondanks een overdosis special effects het publiek weet te betoveren. Goed is het dat zowel ‘oude’ nummers zoals ‘Mogwai Fear Satan’ en ‘Cody’ geplaatst zijn tussen nieuwere tracks zoals ‘I’m Jim Morrison, I’m Dead’. Nog knapper is dat de nummers goed op elkaar lijken aan te sluiten, ondanks dat de reikwijdte meer dan 10 jaar bedraagt. Een hoogtepunt is het duistere ‘Like Herod’ dat bijna aan het einde van het album komt. Op het moment dat je het niet meer verwacht explodeert de band tot een hoogtepunt. Meer dan op de studioalbums komt de band los tijdens haar nummers. Mogwai lijkt zichzelf volledig te geven.

Ondanks dat Mogwai inmiddels tot de oude rotten van het vak behoort is het nieuwste album een goede aanvulling op het eerdere werk. Niet alleen was er nog geen live-album, ook viel het niet te verwachten dat de band live met zoveel energie en toewijding zou spelen zoals op deze registratie van een “gewone” concertreeks in Williamsburg. Met Special Moves haal je een goed overzicht van de hoogtepunten in huis, maar krijg je tevens een goede inkijk in de manier waarop de band speelt. Een regelrechte voltreffer.
Recensent:Erik Oudman Artiest:Mogwai Label:Pias
Asphyx – Live Death Doom

Asphyx - Live Death DoomHet was voor de fans een enorme verrassing toen Asphyx in 2007 besloot...