RECENSIE: Stinksisters - More Songs Of Love & War

Stinksisters - More Songs Of Love & War
recensie cijfer 2010-08-12 Drumster Cati Prout richtte Stinksisters op in 1992. Jean-Foutre op bas en Don Pedro op gitaar en zang versterkten de line-up. Het debuut Do The Chickendance wordt enkele maanden later opgenomen en Stinksisters toert Europa rond. Een fikse ruzie gooide roet in het eten en de band viel uit elkaar. Cati en Jean-Foutre gingen door onder dezelfde naam met een reeks nieuwe muzikanten uit de Rotterdamse underground scène. Het is een komen en gaan van diverse instrumentalisten met als hoogtepunt de theatrale freakshow All Prostitutes. In hun achttienjarig bestaan kent de band veel verschillende bezettingen maar dit is het eerste werkstuk in de originele.

De nummers voor deze cd werden opgenomen in een lege fabriekshal te Bourges in Frankrijk en werd gemastered door bassist en producer Kramer, bekend van de Butthole Surfers en Pulp Fictions. Als label werd gekozen voor het uit Rotterdam afkomstige en tevens nieuwe F*ART Records dat zich richt op eigenzinnige en tijdloze muziek. Bovendien verschijnt hun debuut in een eco vriendelijke digipack.

De muziek zelf dan valt het best te omschrijven als rock met heel wat punk en grunge invloeden. De laag gestemde gitaren en dito stem drukken hun stempel op deze eigenwijze muziek. Veel variatie kent de stem van zanger Don Pedro niet. Gelukkig zingt Cati Prout af en toe mee wat het een stuk aangenamer maakt om deze composities te doorspartelen.

‘Someone Else’, ‘China’ en ‘Love & Play’ rekenen we gemakshalve tot de uptempo categorie. ‘China’ is de snelste van de drie en had een perfecte tune kunnen zijn indien het refrein wat minder herhaald werd. De kwalitatief hoogstaande songs zijn duidelijk de tragere nummers. Opener ‘Monkey’ is best te pruimen maar hoogtepunt, als je dit zo kunt noemen, is het ongeveer negen minuten durende ‘Sound Of Blood’. Het Rotterdam Free Jazz Ensemble laat enkele van zijn muzikanten freaken op verschillende blaasinstrumenten en tilt dusdanig het nummer naar een ongekend niveau. Op ‘Forgotten Towns’ wordt heerlijk gesoleerd op gitaar, wat een uitzondering blijkt op dit debuut, en volgt een opsomming van vergeten steden in onvervalst en authentiek Rotterdams. Ook ‘Underground’ kent een subliem gitaarmoment maar de erbarmelijke zang van Don Pedro verknalt het liedje volledig. Hekkensluiter ‘Angelic Spell’ is een heuse ballade, compleet met akoestische gitaar, maar past totaal niet in het plaatje.

Samengevat blijft More Songs Of Love & War muziek voor een specifieke doelgroep. De composities halen een aanvaardbaar niveau waarbij vooral het stemgeluid van drumster Cati een deel van de schade beperkt. De underground scène weet waar dit product thuishoort.
Recensent:Gunther Moens Artiest:Stinksisters Label:Eigen Beheer
Allo Darlin’ – Allo Darlin’

Allo Darlin - Allo Darlin Allo Darlin’ , ooit begonnen als een solo project van de in Australië...