RECENSIE: I Got You On Tape - Spinning for the Cause

I Got You On Tape – Spinning For The Cause
recensie cijfer 2010-07-19 Het lijkt een vaste regel te zijn voor bands uit Scandinavië: somberheid. Of het komt door de zware winter of de algemene stemming van de bevolking; het is lastig om te zeggen. Ook bij het Deense I Got You On Tape is de vrolijkheid weer ver te zoeken. Op het derde album van de band, Spinning For The Cause, worden luisteraars dus weer getrakteerd op depressieve indierock, met weinig enthousiaste zang van Jakob Bellens, die volgens de marketingteksten van I Got You On Tape’s label ‘bekend’ moet zijn van de Deense band Murder.

Spinning For The Cause opent met ‘Cabaret’. Dit zes-minuten durende nummer laat zich het best omschrijven als een overgordijn van zes meter zonder patroon. Het is een leeg lied dat geen enkel lichtpuntje doorlaat dat zou moeten verraden dat het ergens op het album beter dan dit gaat worden. Vooral de monotone zang van Bellens wekt irritaties op. Het is alsof je zit te luisteren naar een speech van iemand die de hele dag aan computers met spraakbesturing werkt.

Hoewel het tweede nummer op Spinning For The Cause, ‘Permanent Vacation’, door het aangename tempo niet onaardig is, is dit ook echt de enige track die er mee door kan. Ieder hierop volgend nummer lijkt een remix van het nummer dat eraan voorafgaat te zijn. Het is track-na-track saaiheid in een ander jasje. En vooral bij de liedjes die langer dan vier minuten duren, zoals ‘Polkadots’ en ‘Waking Up The Brotherhood’, is het onbegrijpelijk dat de leden van I Got You In Tape zelf niet gapend hebben ingezien dat ze slaapverwekkende muziek maken.

Er zijn ongetwijfeld mensen die diepte zien in de muziek van I Got You In Tape, bijvoorbeeld door de songteksten of de intellectuele indruk die de band maakt. Het probleem is dan ook niet een gebrek aan diepgang, maar het gebrek aan een bodem. I Got You On Tape maakt op Spinning For The Cause muziek die door een bodemloze put aan één stuk door naar beneden stort. Het blijft nergens hangen en het houdt nergens op. Veel saaier en somberder zul je ze dit jaar niet vinden.
Recensent:Randy Timmers Artiest:I Got You On Tape Label:V2 Records

Chaplains - Crave & Anger The Chaplains is een Nederlandse rockband bestaand uit vijf leden:...

A Train Bound for Glory – Pete Molinari