RECENSIE: My Little Cheap Dictaphone - The Tragic Tale of a Genius

My Little Cheap Dictaphone – The Tragic Tale Of A Genius
recensie cijfer 2010-05-13 Er zijn maar weinig bands in de Benelux die bij het opnemen van een album erg ver buiten de veilige lijntjes treden. De meeste cd’s zijn dan ook ‘standaard albums’; tracklist van twaalf tot vijftien nummers, een paar duidelijke singles, geen vast thema of concept. Dat My Cheap Little Dictaphone, een band afkomstig uit Luik (in België, voornamelijk Franstalig), niet tot deze bands behoort maken zij met hun nieuwste album goed duidelijk. Brein achter en stem van de band is Red Boy, bij veel Belgen bekend als de gitarist van Hollywood Porn Stars. Hij trok zich samen met zijn bandmaten een aantal jaren terug in een hutje in de Ardennen om muziek te maken. Het resultaat is The Tragic Tale Of A Genius, een ware rockopera met als hoofdrolspeler een jonge muzikant die balanceert op de dunne lijn tussen geniaal en gek.

The Tragic Tale Of A Genius is, zoals het een (rock)opera betaamd, een filmisch album waar je echt voor moet gaan zitten. Ieder nummer is een hoofdstuk uit het verhaal en bevat dus veel tekst die niet gemist mag worden. Daarnaast zijn alle liedjes, van intro ‘Overture’ tot het meest toegankelijke nummer op het album, ‘What Are You Waiting For’, erg rijk gearrangeerd. Alle toeters en bellen die verwacht mogen worden bij bijvoorbeeld de soundtrack van een blockbuster film zijn uit de kast gehaald. Violen, trompetten, piano’s, synthesizers, noem maar op. The Tragic Tale Of A Genius klinkt en voelt aan als een grootste productie. Precies zoals My Little Cheap Dictaphone het bedoeld heeft.

De ervaring die het album de luisteraar bied, is de luistertijd die er in geinvesteerd moet worden meer dan waard. Het verhaal, dat losjes is gebaseerd op het leven van Beach Boys-frontman Brian Wilson, is erg boeiend en wordt door zanger Red Boy goed vertelt. Hoewel The Tragic Tale Of A Genius als rockopera en film zonder beeld hoge ogen gooit, moet er wel gezegd worden dat er nummers op het album staan die misschien een beetje té bombastisch zijn. Maar toch bevatten ook die dankzij het verhaal een goede reden om er toch aandachtig naar te luisteren.

My Little Cheap Dictaphone heeft aangegeven dat The Tragic Tale Of A Genius als album slechts deel uitmaakt van een groter en ambitieuzer project. De band komt binnenkort met een bijzondere liveshow, met onder andere een speciaal decor waar verschillende regisseurs en andere mensen uit de (Belgische) filmwereld aan hebben meegewerkt. Als het beeld half zo goed is als het geluid, dan wordt het een show die niemand mag missen.
Recensent:Randy Timmers Artiest:My Little Cheap Dictaphone Label:Pias
Masta Killa – Live

Masta Killa - LiveLive albums en hiphop zijn door de bank genomen een ontzettend slechte...