RECENSIE: Kidz in the Hall - Land of Make Believe

Kidz in the hall – Land of make believe
recensie cijfer 2010-04-11 Het was pas in 2000 dat Double-O en Naledge samen de groep Kidz in the Hall vormden, minder dan tien jaar later is het duo alweer toe aan haar derde studio album. Land of Make Believe zet in zo goed als alle opzichten de lijn voort die het duo vanaf de eerste dag ingeslagen lijkt te zijn. Op geen enkel moment wordt duidelijk wat nu precies het kenmerkende geluid van de groep is en wordt er teveel geprobeerd commerciële succesvolle nummers te maken.

Op de eerste nummers komen de Kidz in the Hall op ietwat hardere beats die hier en daar aan producties van de Neptunes doen denken. De simpele, met soul doorspekte beats klinken wel degelijk en met de raps van het duo zijn het zeker geen slechte nummers. Tekstueel valt er echter weinig interessants te ontdekken. De boodschap dat de jeugd de toekomst is en dat we moeten investeren in onderwijs is zeker een van belang, doch uitgemolken, en de Kidz weten er geen nieuw element in aan te brengen.

Halverwege de plaat duiken de nummers met zangerige refreintje op. Nummers als ‘Will II Win’ met een refrein van Marsha Ambrosius en ‘Boogie Girls’ met een refrein van Russoul worden juist door deze zeurderige refreinen de grond in geholpen. Waar de cd tot dit punt nog aangenaam was om naar te luisteren zijn dit de momenten dat je de plaat bijna besluit uit te zetten. Erg jammer.

Kidz in the Hall is een rapduo dat al drie albums laat zien genoeg potentie te hebben om daadwerkelijk een commercieel succes te boeken. Dit lukt echter, mede door dit zo duidelijk aanwezige verlangen van de heren, nergens op Land of Make Believe. Vergelijkingen met meer succesvolle voorgangers als Kanye West en Neptunes zijn zeker niet uit de lucht gegrepen, maar als je jezelf gaat afvragen waar de Kidz in the Hall zelf nou echt voor staan moet je als luisteraar het antwoord verschuldigd blijven.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Kidz in the Hall Label:Duck Down Music
Astrid Swan – Better Than Wages

Astrid Swan - Better than WagesIn 2007 maakte de Finse zangeres Astrid Swan ineens furore met een video...