RECENSIE: Freeway & Jake One - The Stimulus Pacakage

Freeway & Jake One – The Stimulus package
recensie cijfer 2010-03-14 Bij ontvangst van The Stimulus Package is meteen duidelijk dat Freeway & Jake One goed hun best gedaan hebben om de plaat meer aantrekkelijk te maken voor de huidige internet generatie. In plaats van een standaard cd hoesje wordt de plaat uitgebracht in de vorm van een portemonnee, met de lyrics en credits van de nummers op de achterkant van het bijgevoegde geld. Origineel gevonden en fantastisch uitgewerkt! Tel daar nog bij op dat je bij de aanschaf ook een code krijgt om de instrumentals van de cd via internet gratis te downloaden en je hebt in principe al genoeg redenen om The Stimulus Package aan te schaffen.

Maar hoe mooi de vormgeving ook is, het draait natuurlijk wel om de muziek. Ondanks het feit dat Freeway nooit zo’n hele sterke rapper is geweest en Jake One een tamelijk onbekende producer hebben beide artiesten duidelijk het onderste uit de kan gehaald op The Stimulus Package . Jake One brengt een afwisselende sound zonder aan eenheid op de plaat in te dammen. Op nummers als ‘Throw your hands up’ knallen de boombap producties hard je kamer in, terwijl hij met zeer goede soulvolle producties als ‘Know What I Mean’ bewijst dat hij ook met deze variant zeer goed uit de weg kan.

De zwakkere schakel in het project is zonder twijfel Freeway, zijn stem is niet aangenaam genoeg om de hele plaat in zijn eentje te dragen. Desondanks is dit mankement door de sterke producties en een lijstje met gastoptredens meer dan prima opgelost. Op ‘One Thing’ is Freeway samen met Raekwon, de vorig jaar met zijn plaat ‘OB4CL2’ de comeback van de 21e eeuw beleefde, perfect op stoom en wordt er hiphop gemaakt zoals we deze niet zo vaak meer horen. Maar ook Birdman weet, verrassend genoeg, indruk te maken met zijn verse op ‘Follow my moves’.

Op The Stimulus Package weet Freeway, in navolging van een nieuwe generatie rappers die terugkeert naar de basis door met één producer samen te werken, samen met Jake One een meer dan lekkere plaat af te leveren. Met haarscherpe producties, fantastisch artwork en onderwerpen variërend van geld tot en met brag ’n boast tracks is The Stimulus Package een lekker album geworden dat bij een aantal hiphopfans zeker gaat eindigen in de eindejaarslijstjes.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Freeway & Jake One Label:Rhymesayers Entertainment
Elektra - Eudemonia

Elektra - Eudemonia Eudemonia is afkomstig van het Griekse ?????????? en betekent vrij vertaald...