RECENSIE: Fjieri - Endless

Fjieri - Endless
recensie cijfer 2010-04-01 Tien jaar na het oprichten van een band pas met een debuutalbum op de proppen komen - het kan allemaal in de muziekscene die progrock heet. Fjieri dook voor Endless de studio in met muzikanten van onder andere Porcupine Tree en Japan. De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen en worden gedeeltelijk ingelost. Endless is een fijne plaat, met hier en daar een paar progrock pareltjes. Over het geheel gezien weet de plaat echter niet lang genoeg te boeien.

Dat progressieve rock na Pink Floyd nog steeds succesvol kan zijn, bewijst Steven Wilson met zijn Porcupine Tree al jaren. De band staat in Nederland steevast voor een uitverkochte Heineken Music Hall en ontvangt louter positieve kritieken. Verder valt er eigenlijk bijzonder weinig te beleven in het wereldje. Aan Fjieri de eer om daar verandering in te brengen. De debuutplaat van de groep staat vol met lang uitgespannen nummers en een indrukwekkend scala aan instrumenten.

Het grootste probleem van Endless is dat het album rustig voortkabbelt, zonder dat er ook maar iets spannends gebeurd. 'A Reality Apart', 'A Big Hope' en 'Ad Pcchi Chiusi' passeren als eerste drie nummers wel erg rustig de revue. Eigenlijk zijn ze direct na beluistering alweer vergeten. Het is vlees noch vis en al helemaal geen spannende progrock. 'Breathing Thin Air' is het eerste nummer op de plaat dat een speciale vermelding verdient. De zang smelt moeiteloos in de muziek en dankzij de goede opbouw en spannende muziek bloeit er eindelijk iets van leven op in Endless.

Samen met 'Soul Eaters' en 'Lotus Flowers' zorgen zij ervoor dat de langverwachte plaat niet helemaal als muurbloempje eindigt. Maar is dat genoeg om de rest van het album goed te maken? Nee. Endless is een saaie, taaie en nergens vernieuwende progrock plaat. De echte diehards zullen er vast iets mee kunnen, maar veel verder dan een zeer select groepje progrock freaks, die heden ten dage nog steeds in Pink Floyd shirtjes rondlopen, gaat deze band niet komen.
Recensent:Harm Groustra Artiest:Fjieri Label:Forward Music / Suburban
Nanuh - Scars

Nanuh - Scars Nanuh is een project van de Zweedse muzikant Lars Söderberg. De Zweed maakt...