RECENSIE: Le Dimanche - Colour of Shade

Le Dimanche - Colour Of Shade
recensie cijfer 2009-12-27 Wat er precies in Oss speelt is moeilijk te zeggen, maar er moet daar iets in het water zitten. Met nog geen 80.000 inwoners is de muzikanten dichtheid wel erg hoog, of beter; de dichtheid van goede muzikanten erg hoog. Met artiesten als The Gathering, The Liszt, Niels Duffhuës, Astrosoniq mag je best beweren dat Oss een behoorlijke stempel drukt en heeft gedrukt op de Nederlandse muziekscene. Buiten proportioneel misschien zelfs. En alsof dit allemaal nog niet genoeg is, komt nu Le Dimanche met een mix van ambient, postrock, funk, triphop en jazz die geen mens onberoerd kan laten.

Een cinematografische ervaring, een kleine 50 minuten schetst de band een aardig palet aan bewegende beelden in tonen. Het is alsof je de slepende postrock van Mono met de donkere triphop van Lamb mixt en daar af en toe een mik soul door heen werpt. Live wordt deze muziek gebracht als een totaal ervaring met een vj die de muziek ondersteunt met zijn beelden. Maar op cd zijn het nummers zelf die deze visuals schept. Als een soundtrack zonder bestaande film, maar een nieuwe frame in elke maat voor je schuift.

Wel moet Le Dimanche nog wat gaan werken aan het gezicht. Hoewel de muziek zeer sterk is, en dit duidelijk een groep begenadigd muzikanten is, zweven de invloeden van andere bands soms wel heel erg op de voorgrond. Maar dat mogen we ook omschrijven als zoeken naar spijkers op laag water. Colour Of Shade is gewoon een pracht staaltje werk van eigen bodem, waar ondergetekende graag in wordt ondergedompeld en het zeker eens live wil ervaren.
Recensent:Tjeerd van Erve Artiest:Le Dimanche Label:Eigen Beheer
Various Artistsv -Retro Retry 2: Another Another Green World

Various - Retro Retry 2: Another Another Green WorldAls er een cover cd op de mat valt, dan is er altijd eerst de neiging het...