RECENSIE: Parachutes - The Working Horse

Parachutes – The Working Horse
recensie cijfer 2009-10-10 Het Duitse Parachutes is een hardcore band die vooralsnog alleen in eigen land enige bekendheid geniet. De in 2004 opgerichte vijfmans formatie heeft met The Working Horse haar derde album opgenomen. Parachutes doet er alles aan om haar bekendheid te vergroten en heeft sinds haat ontstaan al meer dan driehonderd maal opgetreden in alle mogelijke zaaltjes in Europa.

Of er met dit album een echte doorbraak zal plaatsvinden is de vraag. De Duitsers hebben zeer zeker een behoorlijk album in elkaar gedraaid. Stevige post-hardcore met screamo invloeden worden afgewisseld met pure punkrock nummers. De band hinkt wel wat op twee gedachten en lijkt niet te kunnen kiezen tussen hardcore en punkrock. Zo zal het album voor echte hardcore fanaten wat te soft klinken en voor punkrockers teveel hardcore.

Neemt niet weg dat het nummer met de onmogelijke titel ‘How Are You Feeling, Jimmy? Like A Mean Motherfucker, Sir!’ een heerlijk dampend en afwisselend hardcore nummer is. Daartegenover staat een meezingbaar punkrock song als ‘I won’t Miss A part Of This’ dat knap in elkaar zit. ‘Get Bitches Or Die Tryin’ combineert beide werelden en weet er een geheel van te maken. Let in dit nummer vooral eens op die knorrende baslijn.‘Fleshwounds And Fireworks’ is een heerlijk hardcore nummer, gevolgd door het absolute hoogtepunt van het album: ‘Falling A Cure’. In dit nummer worden hardcore screams en cleane zang afgewisseld met postrock achtige stukjes en maken de song spannend, maar door het pakkende refrein ook heel toegankelijk. De daarop volgende afsluiter ‘The Working Horse’, dat in dezelfde lijn ligt, is eveneens van grote klasse en klinkt lekker catchy.

The Working Horse is een heel aardig album en als het Parachutes het lukt om iets meer een eigen gezicht te krijgen kan het de band nog wat bekendheid opleveren. Laat de tweede helft van het album als blauwdruk voor de toekomst gelden zodat alles goed komt voor Parachutes.
Recensent:Jan Didden Artiest:Parachutes Label:Redfield Records
Redemption – Snowfall On Judgment

Redemption - Snowfall on Judgment DayHet Amerikaanse Redemption is een band uit de dichtbevolkte Inside Out...