RECENSIE: Arkngthand - Songs of Ice and Fire

Arkngthand – Songs Of Fire And Ice
recensie cijfer 2009-08-06 Hoewel in Nederland veel goede metal bands rondlopen is het power metal genre een beetje het stiefkindje. Het is aan Arkngthand om dit subgenre in Nederland volwaardig te laten worden. Aan de kwaliteit van het nieuwe album Songs Of Ice And Fire zal het niet liggen. De band met de moeilijke naam (spreek uit: Ar-ken-tand) is in 2005 opgericht en bracht in 2007 haar debuutplaat uit. Het jonge zestal heeft echter metSongs Of Ice And Fire een heuse klapper van jewelste afgeleverd.

De nieuwe plaat is een conceptplaat, gebaseerd op de ‘A Song Of Ice And Fire’ cyclus van fantasy en science fiction schrijver George R.R. Martin. De band zelf omschrijft haar muziek als middeleeuwse metal met een progressief randje. Ondergetekende zou het eerder willen omschrijven als volwassen klinkende melodieuze powermetal. Het is bijna ongelooflijk dat dit album onder eigen beheer is uitgekomen. De productie en mix kloppen werkelijk perfect en van de songs druipt het vakmanschap af. De stem van zanger Rim Steijvers ligt lekker in de mix en is aangenaam om naar te luisteren. Het lichte Nederlandse accent moeten we hem maar vergeven. Het best komt hij overigens tot zijn recht in de fraaie powerballads ‘A Game Of Thrones’ en het weergaloos mooie ‘Truth In A Fool’s Word’. Denk niet dat Arkngthand niet kan rocken, want meesterlijke metalhymnen als ‘The Waterdancer’ en ‘The Woods Of Whisper’ pakken je bij je kladden en laten je niet meer los. Luister ook eens naar de mooie functionele gitaarsolo’s en de loopjes die de songs links en recht begeleiden. Het is de band er duidelijk niet om te doen om zoveel mogelijk noten per minuut te spelen, iets waar veel powermetal bands zich nog wel eens aan bezondigen. Hoogtepunten zijn eigenlijk niet te noemen omdat de kwaliteit van de songs over de hele linie bijzonder hoog ligt.

Songs Of Ice And Fire is een sterk album, zo sterk dat het een schande is dat de band nog niet door een goed label is gecontracteerd. In één klap is Arkngthand de vaandeldrager van de Nederlandse powermetal geworden. Liefhebbers van melodieuze (power)metal gaan hier nog veel plezier aan beleven. Deze band gaat het maken, dat is zeker!
Recensent:Jan Didden Artiest:Arkngthand Label:Eigen Beheer
Wendy McNeill – A Dreamer’s Guide To Hardcore Living

Wendy McNeill - A Dreamers's Guide to Hardcore LivingJe hebt van die albumtitels, die meteen nieuwsgierig maken. A Dreamer’s...