RECENSIE: Babylon Circus - La Belle Étoile

Babylon Circus – La Belle Étoile
recensie cijfer 2009-04-12 De openingstracks van La Belle Étoile laten er direct weinig twijfel over bestaan; bij Babylon Circus is er muzikaal nogal wat veranderd. Waar het uit Lyon afkomstige collectief tot en met hun vorige album Dances Of Resistance (2004) vooral klonk als een lekker broeierige kruisbestuiving tussen Mano Negra en ska-bands als The Slackers en The Skatalites klinkt de band op hun nieuwste langspeler overall een pak poppier.

De band flirtte voorheen natuurlijk ook al hier en daar met een wat meer chanson-achtige stijl (die regelmatig tegen het studio-geluid van Manu Chao aanschurkt), maar op La Belle Étoile vormt deze het zwaartepunt. Echo’s van de stomende punky ska/dub/reggae/gypsy-rock van weleer zijn echter ook nog wel degelijk aanwezig, maar door de nogal gladde productie zijn daar dan weer wel de scherpere randjes grotendeels van af.

Toch is La Belle Étoile geen enorme sof. Daar is het album simpelweg te catchy voor. Een klasbak als ‘Warlord’, ‘La Caravane’ of ‘Mr Clown’ valt er dan misschien niet te bespeuren, maar met de wat krachtigere songs ‘La Cigarette’, ‘Nina’ en ‘Une Minute’ weet de band toch beslist te bekoren. En ook het relatief rustige openingsduo ‘Des Fois’ en ‘Marions Nous Au Soleil’ (met een gastbijdrage van vocaliste Karina Zeviani die we kunnen kennen van onder meer Nouvelle Vague en Thievery Corporation) en het dromerige ‘Le Fils Cache Du Pape’ mogen er zijn.

Het swing-nummer ‘Sista’ overschrijdt de platheids- en irritatiegrens dan weer wel en de rustigere tracks ‘Sur La Tête’ en vooral ‘Ici’ kabbelen dan juist weer net iets te onopvallend voort om echt te beklijven. Maar Babylon Circus levert al met al een aardige en relaxte zomerplaat af die best wel eens voor een doorbraak bij het grotere publiek zou kunnen zorgen.
Recensent:Cyrille Bloemers Artiest:Babylon Circus Label:Groove Attack
Left Alone – s/t

Left Alone - Left Alone Left Alone uit Californië timmert al weer heel wat jaartjes aan de weg. De...