RECENSIE: Crimfall - As the Path Unfolds

Crimfall – As The Path Unfolds
recensie cijfer 2009-02-01 Het is ongelooflijk hoeveel metalbands uit Finland komen. Crimfall is weer een nieuwe loot aan de boom en valt in het gothic metal hokje onder te brengen. De band is in 2007 opgericht door songschrijver en gitarist Jakke Viitalla. De man had een aantal songs geschreven en zocht daarbij een zanger en zangeres om de nummers te vertolken. Deze vond hij in de personen van Mikko Häkkinen en Helena Haaparanta. Zo werd Crimfall geboren en komt binnenkort het debuut As The Path Unfolds uit.

Het valt niet mee om als gothic band nog op te vallen tussen het grote aanbod van soortgelijke groepen. Ook Crimfall is niet origineel, en hoewel de band soms wat uitstapjes maakt naar blackmetal en folkmetal hebben toch vooral bands als Nightwish en After Forever model gestaan voor de muziek van de Finnen. Die laatste band komt vooral tot uiting door de glasheldere stem van zangeres Helena die enigszins lijkt op die van van Floor Jansen en als grootste troef van Crimfall mag worden gezien. Daarbij krijgt Helena behoorlijk wat tegengas door de screams van Mikko wat voor de juiste balans in het geluid zorgt. Ondanks het gebrek aan originaliteit luistert het album lekker weg, wat te danken is aan een aantal sterke composities. Zeer de moeite waard zijn nummers als het flitsende‘The Crown Of Treason’ en het catchy ‘Shadow Hearth’. Mooiste nummer is: ‘Hundred Shores Distant’ wat behoorlijk folky begint en sfeervol eindigt, compleet met slide gitaar en vervormde stem. ‘Where Waning Winds Lead’ lijkt gebaseerd op ‘Over The Hills And Far Away’ van Gary Moore, een nummer dat (toeval?) ooit door Nightwish werd gecoverd.

Tekstueel lijken de Finse formatie, zoals zoveel bands in het genre, haar inspiratie uit de oude sagen te halen, maar ook het gure klimaat van Scandinavië blijkt een inspiratiebron. Natuurlijk is dit niet origineel, maar je moet ten slotte iets bedenken, waarbij de bombastische en zwaar georkestreerde “sprookjes metal” natuurlijk de perfecte soundtrack blijkt te zijn.

As The Path Unfolds is zonder meer één van de betere releases uit het gothic genre en is verplichte kost voor fans van Nightwish, After Forever, Epica en Within Temptation. Een sterk debuut van Crimfall.
Recensent:Jan Didden Artiest:Crimfall Label:Napalm Records
Lunatica – New Shores

Lunatica - New Shores Lunatica bestaat in 2009 elf jaar. In deze elf jaar heeft het uit...