RECENSIE: The Sedan Vault - Vanguard

The Sedan Vault – Vanguard
recensie cijfer 2009-01-13 Halverwege Vanguard, tijdens het heerlijk groovende ‘Unidentified Flying Subjects’, barst er een bom. Niet alleen muzikaal, maar ook narratief. Het tweede wapenfeit van The Sedan Vault vertelt immers het verhaal over een groepje extreemlinkse terroristen en die willen wel eens iets uithalen met explosieven. Bent u ietwat allergisch voor conceptplaten? Laat Vanguard dan niet direct links liggen. Want het hele narratieve gebeuren staat het luistergenot van deze experimentele rockplaat toch ook weer niet enorm in de weg.

Met uitzondering van ‘Autochthonic’ en het eerder genoemde ‘Unidentified Flying Subjects’ is het wel vrij lastig om de tracks van Vanguard los van het totaal te zien en beluisteren. De ware impact en overtuigingskracht ontstaat immers vooral wanneer het album in z’n geheel van voor tot achter wordt ondergaan. Het is dan ook ideaal dat The Sedan Vault niet onnodig veel tijd neemt om hun ding te doen.

In nog geen 38 minuten zwiert het Belgische viertal alle kanten op en borrelen er referenties naar acts als The Residents, The Mars Volta, Pink Floyd, Rolo Tomassi, Muse, Battles en Refused naar boven. Een enorme chaos of geforceerde bedoeling is Vanguard echter allerminst. De band slaagt er goed in op natuurlijke wijze een samenhangende, eigenzinnige en eigen muzikale identiteit uit te dragen.

Vanguard is beslist geen makkelijk te verteren kost. Maar voor de avontuurlijk ingestelde muziekliefhebber is het dynamische, intrigerende en meeslepende Vanguard beslist het exploreren waard. De soms ietwat iele vocalen zijn wel een klein minpuntje en stiekem is het toch ook een beetje zonde dat er overall net iets te weinig recht-toe-recht-aan geknald wordt. Nooit gedacht dat ik nog eens zou oproepen tot meer terroristische aanslagen.

Eerdere recensies van The Sedan Vault:
- 22-06-2006: Mardi Gras of the Sisypha
Recensent:Cyrille Bloemers Artiest:The Sedan Vault Label:Pias