RECENSIE: Puppetmastaz - The Takeover

Puppetmastaz – the Takeover
recensie cijfer 2008-11-22 Er is weer een tegenhanger van de huidige generatie opscheppende hiphoppers. De groep heet Puppetmastaz en komt uit Berlijn. Puppetmastaz moet in deze context letterlijk vertaald worden, het is namelijk een act bestaat uit maarliefst 20 marionetten. Deze poppen zien er uit als de rappende “meet the Feebles,“ marionetten die een vunzige en zieke tegenhanger vormen van de muppetshow. Deze zieke poppen gaan de wereld overnemen van de mensen, getuige hun nieuwe cd The Takeover. Omdat je niet kan achterhalen wat de intentie is die schuilgaat achter deze muziek kun je er namelijk alle kanten mee op. Het is niet bekend wie de muziek maakt en hoewel dat het nog lastiger maakt om een oordeel te vellen is dat misschien ook wel de charme van deze groep. Uitgaande van het goede in de mens is deze review geschreven met de gedachte dat deze intentie positief is en dat de Puppetmastaz een ludieke tegenhanger van alle bling bling rappers willen vormen en gewoon lekker een feestje willen bouwen.

De onbekenden (het is me ook niet bekend hoeveel onbekenden hun stem geven aan de 20 poppen) hebben maarliefst 23 nummers op een cd gezet, iets wat vandaag de dag tamelijk uniek is. Tegenwoordig komen veel cd’s niet voorbij de 13 nummers. Het nut van skits ontgaat mij al jaar en dag, maar zelfs wanneer je de 5 skits en de intro van het totaal aftrekt hou je nog 17 echte nummers over. En dat zijn 17 die over het algemeen uitstekend in elkaar steken. De heren mogen dan hun thuisbasis wel in Berlijn hebben, het Engels is uitstekend en er is absoluut geen enkel Duits accent te vinden op de cd. Omdat er zoveel verschillende poppen meedoen aan de cd met allen een eigen stijl, zijn er ook veel verschillende rapstijlen vertegenwoordigd. Hierdoor is het muzikaal erg breed geworden en kan hij een breed publiek aanspreken. En dat is wel nodig, want in mijn ogen beperk je jezelf erg door als gimmick je muziek aan de man te brengen. De gekke stemmetjes die de rappers af en toe opzetten afhankelijk van welke marionet ze spelen, wekken af en toe irritatie op. Helaas gaat door de vorm de inhoud voor mij verloren, je krijgt het gevoel dat de mannen beter kunnen en zich tekort doen door op deze manier muziek te maken.

Als je als marionetten rapt moet je geen cd maar een dvd uitbrengen, het belangrijkste aspect van deze gimmick gaat namelijk verloren wanneer je alleen de muziek hoort. Muziek die overigens zeer goed in elkaar steekt en erg catchy is, maar zoals gezegd slechts een deel is van het geheel en waarschijnlijk beter uit de verf komt als hij vergezeld wordt door de act.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Puppetmastaz Label:Discomatic
The Rapture – Tapes

The Rapture - TapesAls dj-set is dit mixalbum van The Rapture eerlijk gezegd niet echt bijster...