RECENSIE: Cronian - Enterprise

Cronian – Enterprise
recensie cijfer 2008-10-11 Cronian is een samenwerkingsverband van Borknagar gitarist Ǿystein Garnes Brun en Andreas Hedlund van Vintersorg. De Noor Brun en zijn Zweedse collega Hedlund spraken in 2000 af om ooit te gaan samenwerken om hun muzikale ideeën die ze in hun eigen band niet kwijt konden lucht te geven. Het duurt toch nog ruim vijf jaar voor dat ze daadwerkelijk met een album op de proppen komen. Het debuut Terra werd in 2006 op het Century Media label uitgebracht. De plaat werd redelijk positief ontvangen en aldus besloot het duo een opvolger op te nemen. Dat werd dus Enterprise.

De muziek van Cronian heeft met de beide bands van de heren wel wat raakvlakken, maar gaat gezien het feit dat Hedlund zingt toch meer de kant van Vintersorg op dan die van het veel hardere Borknagar. Net als Vintersorg bevat de muziek van Cronian veel sfeerrijke elementen, hoewel de inkleuring van het geluid op essentiële punten anders is.

Zo is bij Cronian het toetsenwerk prominenter en orkestraler waardoor een meer symfonisch geluid ontstaat. Natuurlijk zingt Hedlund ook veel met zijn cleane stem en samen met de dromerige sfeerpassages is het geluid behoorlijk progrock gericht. Het instrumentale ‘Cirque’ lijkt wel een stukje filmmuziek dat prima tussen de epische nummers past. Gezegend met een machtige riff is het monumentale ‘Deportation’; één van de betere nummers op het album. Ook ‘Moving Panorama’ heeft een zelfde soort Vibe en sluit hier prima hier op aan. In deze nummers gaat de grunt van Hedlund hand in hand met op blazers lijkend toetsenwerk en lijkt het wel wat op het werk van het Hongaarse Sear Bliss. Een andere referentie is het gelijkgestemde Green Carnation; de band van ex-Emperor bassist Tchort.

Voor de muziek van Cronian moet je in de stemming zijn. Daarvoor zijn jaargetijden als herfst en winter uitermate geschikt. Het is niet allemaal even eenvoudig te verteren, maar zit wel heel mooi in elkaar en de muziek klinkt lekker spannend. Een leuk album voor de donkere dagen en verplichte kost voor Vintersorg fans.
Recensent:Jan Didden Artiest:Cronian Label:Indie Recordings
OhGr - Devils in my Details

Ohgr - DimdGrootheid Nivek Ogre kennen we van zijn bijdrage aan KMFDM, Rx, Pigface, PTP,...