RECENSIE: Sotajumala - Teloitus

Sotajumala – Teloitus
recensie cijfer 2008-07-05 Sotajumala, voor al onze lezers die het Fins niet machtig zijn ‘Wargod’, is een death metal band uit Finland. De band werd in 1998 opgericht en hun eerste release Death Metal Finland, uit 2004, ontving erg goede kritieken. Met Teloitus poogt de band om zich aan de top van de scene te vestigen. Qua thema is de band vooral geinspireerd door oorlog en de link met Bolt Thrower is dan ook al snel gelegd. Van dit thema krijg je overigens weinig mee want, je raadt het al, de teksten zijn ook in het Fins!

De plaat staat bol van de bombastische drums, harde riffs, jankende solo’s en op z’n tijd wat stevige breaks. De naam van de zanger (Mynni) zet je op het verkeerde been, want hij produceert een behoorlijk bruut geluid. De zang is overigens niet het sterke punt van de band, het blijft wat achter bij de uitstekende drummer en erg strak spelende gitaristen. Een verdere uitweiding over de plaat is niet echt op zijn plaats. Dat zou u als lezer waarschijnlijk net zoveel zeggen als songtitels als ‘Tappaja Ja Tapettu’ en ‘Arkku Vailla Vainajaa’.

Teloitus is een prima death metal plaat, what you see is what you get. De productie kan niet tippen aan de grote death metal releases van de afgelopen maanden, maar toch petje af voor het strakke geluid. Voor de death metal liefhebber is de plaat een leuke toevoeging aan de collectie. Heb je de nieuwe Severe Torture, Origin of Aborted echter nog niet in huis, dan zou ik die eerst maar eens oppikken.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Sotajumala Label:Woodcut
Dantesco – Pagano

Dantesco - PaganoEr zijn zo van die landen waar je nou niet bepaald een bloeiende metal scene...