RECENSIE: Spacekees - Meer Ruimte

Spacekees – Meer Ruimte
recensie cijfer 2008-06-26 Nederlands eerste MC die bekend werd via internet, Spacekees, heeft zonder maatje Terilekst nu ook een solo cd gemaakt. Na veel materiaal gereleased te hebben via internet en de samenwerking met Terilekst bekroond te hebben met de cd die hun eigen namen als titel draagt en de kraker ‘Ik wil een meisje’ is het nu dus tijd gebleken voor een eigen cd.

De samenhang in onderstaand stuk zal waarschijnlijk net zo min aanwezig zijn als op de cd, het is dan ook erg lastig om deze productie in een klein stukje tekst te beschrijven. Tenzij je bekend bent met de rapper Spacekees, dan volstaat die naam alleen wel. Kees is zelf verantwoordelijk voor het grootste deel van de maarliefst 26 nummers op zijn album Meer Ruimte. Door de grote hoeveelheid nummers is er ook nog ruimte voor producties van onder andere Syce1, Big2 en Terilekst. Goede en slechte nummers wisselen elkaar in een rap tempo af. De vele korte en ruw afgewerkte nummers geven het geheel het idee van een mixtape. Door de grote hoeveelheid nummers en hun beperkte lengte zijn de slechtere nummers gelukkig snel voorbij en heb je het idee dat er toch nog veel goede nummers op Meer Ruimte staan. En dat is ook de bedoeling van Spacekees. Het hoeft allemaal niet lang te duren, en je moet dingen zeker niet serieus nemen. Kees is een rapper die veel zegt en soms is er daarvan ook iets van niveau wat blijft hangen. Op dit album wordt hij niet geremd door anderen en ook labelbaas en huisgenoot Jiggy Djé heeft hem blijkbaar de vrije hand gegeven. Dit resulteert in een tamelijk bizarre cd. Spacekees heeft wel iets weg van een Nederlandse Kool Keith (ofwel Dr Octagon). Niet alleen door de vele aliassen die hij gebruikt (Spacekees, Spéké, Pé Pé Pé), maar met name door de zieke gedachtengangen en bizarre fantasiën die terugkomen in de teksten van beide heren. Spacekees komt van de planeet Edo en is met een missie op aarde. Daarnaast heeft hij nog steeds een huizenhoge ego en ook nog iets met meisjes getuige het nummer ‘Tietjes’.

Gek of geniaal, tsja, beide niet echt. Raar en met een eigen, ziek, gevoel voor humor. Als die humor je ligt is de cd de moeite waard, zo niet dan zal zijn “stijl” de cd snel voor je verpesten. Spacekees zelf had dit kunnen voorkomen door minder nummers op de cd te zetten en met name de hoeveelheid skits te minderen. Ach, zo is Spacekees moet je dan maar denken. Een ruwe diamant die je niet moet gaan polijsten want loop je kans dat je hem volledig verpest.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Spacekees Label:Pias
R.E.M. – Accelerate

R.E.M. - AccelerateDe uit Athens, Georgia afkomstige band R.E.M. bestaat inmiddels alweer 28...