RECENSIE: Gorki - Voor Rijpere Jeugd

Gorki – Voor Rijpere Jeugd
recensie cijfer 2008-03-28 Bij onze zuiderburen is Gorki een behoorlijk populaire band, maar in Nederland wilde het nooit zo lukken met de carrière van de band rond zanger en liedjesschrijver Luc de Vos. Volgens De Vos zelf komt dit doordat zijn teksten te diep zijn voor het Nederlandse publiek. Hier zou hij wel eens gelijk in kunnen hebben, want in Nederland zijn er, met uitzondering van The Scene, maar weinig bands te bedenken die (pop)rock koppelen aan intelligente, poëtische teksten en dan ook nog succesvol zijn. Bovendien is er met de muziek van Gorki over het algemeen weinig mis, dus daar kan het niet aan liggen.

Voor Rijpere Jeugd is het negende studioalbum van Gorki en de titel slaat op het feit dat de mannen zich nog steeds jong voelen, maar door de vele ervaringen ook rijper zijn geworden. De muziek op het album is typisch Gorki. Goede, toegankelijke, melancholische rock die af en toe vrij stevig is, maar tegelijkertijd prachtige melodieën bevat. De productie is deze keer wat voller dan op voorganger Homo Erectus en de gitaarpartijen spelen een wat minder prominente rol. Zoals gezegd zijn de teksten behoorlijk diep. Bij de meeste liedjes heb je na een paar keer luisteren slechts een vaag idee waar ze precies over gaan. Toch komen de teksten niet over als opzettelijke moeilijkdoenerij. Dit doordat ze perfect bij de wat hese stem en het lichte Vlaamse accent van De Vos passen. Ook het feit dat de liedjes vrij makkelijk in het gehoor liggen, draagt natuurlijk bij aan de toegankelijkheid van het geheel.

De eerste single van Voor Rijpere Jeugd is ‘Veronica Komt Naar Je Toe’ en hierin krijgt de oude slogan van de voormalige zeepiraat een totaal andere betekenis. Het gaat hier namelijk niet over de omroep, maar over een meisje. Het nummer blijft makkelijk in je hoofd zitten, maar is zeker niet het sterkste van de plaat. De echte hoogtepunten zijn ‘Ik Kan Nooit Meer Naar Huis’, ‘Surfer Billy’, ‘Naakt Geboren’ en het werkelijk prachtige ‘Driekoningen’. Dit nummer opent met een prachtige orgelpartij en de tekstregels “Het universum is zo groot, niemand zal het ooit begrijpen. Maar Disneyland is zo dichtbij en het valt niet te vermijden, dat de dag zal komen dat wij daar samen zullen zijn.. Een ander voorbeeld van een even mooie als ongrijpbare tekst is die van ‘Stotteraars Aller Landen’. Vrij naar The Smiths zingt De Vos ”Stotteraars Aller Landen, verenigt u en grijp de macht”.

‘United Kashmir’ is een nogal vreemde eend in de bijt. Over een strakke beat en harde gitaar- en keyboardpartijen zingt/declameert De Vos een repeterende tekst. Hoewel het nummer heel anders is dan de rest, past het er heel goed tussen. Het enige wat mindere nummer op Voor Rijpere Jeugd is ‘Geluk In Het Spel’ dat een beetje saai is. Dit neemt echter niet weg dat de nieuwe Gorki een ijzersterk album is vol met prachtige liedjes.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Gorki Label:Pias
Edenbridge – My Earth Dream

Edenbridge - MyEarthDreamDe Oostenrijkse symfonische metalband Edenbridge heeft een nieuwe cd...