RECENSIE: Various - Discovered: A Collection of Daft Funk Samples

Various Artists – Discovered: A Collection Of Daft Funk Samples
recensie cijfer 2007-11-19 De meeste mensen zullen bij het beluisteren van Kanye West’s laatste hit ‘Stronger’ onmiddellijk de sample uit ‘Harder, Better, Stronger, Faster’ van Daft Punk hebben herkend. Minder mensen weten dat de heren van Daft Punk dit nummer ook niet helemaal zelf hebben bedacht. Ze hebben in ‘Harder, Better, Stronger, Faster’ een sample gebruikt uit ‘Cola Bottle Baby’ van Edwin Birdsong. Voor mensen dit soort dingetjes interessant vinden en nog meer willen weten over waar Daft Punk de muzikale mosterd haalt, is er nu Discovered: A Collection Of Daft Funk Samples. Naast ‘Cola Bottle Baby’ staan hierop nog 11 nummers waar Daft Punk uit heeft gesampled, zowel voor hun eigen platen als voor ‘Music Sounds Better With You’, de hit van (zijproject) Stardust.

De nummers die op Discovered: A Collection Of Daft Funk Samples verzameld zijn, komen allemaal uit de disco of funk en vormen samen een homogene verzameling. Veel van de nummers zijn tamelijk obscuur, maar er staan ook wel wat bekendere tracks tussen. Het bekendste nummer is ‘Hot Shot’ van Karen Young. Een ander bekend nummer is ‘Get Down Saturday Night’ van Oliver Cheatham. Dit was als ‘Make Luv’ in 2003 een hit voor Room 5. Ook komen Sister Sledge en Chaka Khan voorbij, maar niet met een van hun hits.

De manier waarop Daft Punk de nummers heeft gebruikt is nogal verschillend. Vaak is gewoon een klein stukje gesampled en daar is dan vervolgens een heel nieuw nummer omheen gebouwd. Dit geldt bijvoorbeeld voor ‘Indo Silver Club’, dat gebaseerd is op een sample uit het hierboven genoemde ‘Hot Shot’, maar niet echt meer aan het origineel doet denken. Ditzelfde geldt ook voor ‘Music Sounds Better With You’, dat een sample bevat van Chaka Khan’s ‘Fate’. Er zijn echter ook nummers die Daft Punk min of meer letterlijk heeft overgenomen. Dit geldt vooral voor ‘Robot Rock’. Hiervoor hebben ze gewoon een stukje uit ‘Release The Beast’ van Breakwater in een loop gezet, af en toe “Robot Rock” door een stemvervormer gezongen en klaar. De Daft Punk track ‘Digital Love’ is eigenlijk gewoon ‘I Love You More’ van George Duke, alleen dan door de digitale mangel gehaald. Vandaar ook de titel waarschijnlijk. Dit soort dingen riekt natuurlijk wel een beetje naar gemakzucht, maar met de meeste andere nummers is gelukkig wel wat meer gedaan.

Discovered: A Collection Of Daft Funk Samples bevat een aantal zeer sterke nummers, waaronder ‘Supernature’ van Cerrone (op dit nummer baseerde Daft Punk hun ‘Verdis Quo’) en ‘I Put A Spell On You’ van Eddie Johns (‘One More Time’). Hiernaast bevat de cd echter ook wat mindere broeders. Hierdoor weet het album op zichzelf niet tot het eind te boeien. Het is echter wel zeer interessant om de bronnen van een belangrijke dance-act als Daft Punk eens te horen. Voor fans van het Franse duo is deze cd dan ook verplichte kost.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Various Label:Pias
The Madd – Ongeneeslijk Beat

The Madd - Ongeneeslijk BeatRotterdam en Liverpool. Naast het feit dat het beide havensteden zijn hebben...