RECENSIE: Quasi - Breaking The Balls Of History

Quasi
recensie cijfer 2023-09-26 Bandjes die uit twee personen bestaan, het is altijd lekker overzichtelijk. Ook in het geval van Quasi zitten er slechts twee personen in de band en wel zanger/ multi-instrumentalist Sam Coomes en drummer Janet Weiss die ooit in de punkrockgroep Sleater-Kinney participeerde. Samen doen ze dus alles en in een live setting worden ze soms bijgestaan door bassiste Joanna Bolme, die haar sporen al in diverse bands heeft verdiend.

Breaking The Balls Of History is het tiende album van de twee Amerikaanse muzikanten. De plaat verschijnt op het iconische Sub Pop label waar men wel wat ziet in deze, begin jaren negentig ontstane, band.

De hoofdmoot van de muziek komt uit drums en toetsen, maar geen gewone toetsen. Coomes gebruikt een zogenaamde rocksichord als hoofdinstrument. Dit is een vintage toetseninstrument waar je heel veel fratsen mee kunt halen. Heel vaak wordt de boel overstuurd waarbij het soms zelfs aan een stevige gitaarpartij doet denken, maar ook klinkt het als een overstuurd Hammond orgel en zelfs een mellotron. Het geeft de songs een lekker psychedelisch tintje. Maar ook een lekker garagerock rammeltje (‘Last Long Laugh’) ontbreekt niet. Hier en daar wordt er nog wel een klein beetje gitaar ontwaard, maar misschien is dit ook wel dat vermaledijde toverinstrument.

Omdat de zang van Coomes niet de meest bijzondere is en ook wat achter in de mix ligt komt de aandacht als vanzelf bij de afwisselende toetsenpartijen te liggen. Ok, Janet Weiss horen we op de achtergrond wat meezingen en in ‘Inbetweenness’ heeft ze de microfoon even helemaal gekaapt. Dit wat gedragen nummer is leuk voor de afwisseling, al is Weiss ook niet direct een vocale openbaring. De song is wel lekker psychedelisch. De mooiste track is ‘Gravity’ dat absoluut spannend te noemen is door de mix van een mellotrongeluid en de lome voortsukkelende beat waaroverheen Coomes en Weiss lekker keuvelen.

Het is ongelooflijk dat je met zo weinig middelen toch nog een redelijk vol klinkend album kunt opnemen. Het is Coomes en Weiss met Breaking The balls Of History gelukt. Als je gewoon eens iets aparts wil horen, moet je deze plaat maar eens opzetten. Misschien is het wel lekker om er tegelijk een geestverruimend paddenstoeltje bij te snoepen, want daar vraagt de muziek wel om.
Recensent:Jan Didden Artiest:Quasi Label:Subpop
Cover The 5th Season - 5th Season

5th Season - 5th SeasonDe aanprijzende sticker op het album van 5th Season belooft heel veel. Zo...