RECENSIE: Wouter Hamel - Little Torch

Hamel
recensie cijfer 2023-09-05 De Nederlandse jazz- en popartiest Wouter Hamel slaat met zijn zevende plaat een nieuwe weg in. Little Torch is het rustigste album dat hij tot nu toe gemaakt heeft.

Op het eerste gehoor is de muziek puur en kwetsbaar. Vanaf het eerste nummer ‘Never Been In Love’ klinkt het alsof Hamel bij je in de huiskamer staat te spelen en zingen. Na het lezen van bijgevoegd persbericht blijkt dit ook zo te zijn: het is bij hem thuis opgenomen. Ook producer en zangeres Lilian Hak heeft haar stulpje voor de opnames opengesteld. Het idee van dit album is om Hamels stem centraal te stellen. Titelnummer ‘Little Torch’ weet daar nog een schepje bovenop te doen. Hamel zingt zachtjes in je oor, verleidelijk bijna. Je hoort zelfs zijn ademhaling.

Naast het centraal stellen van de zang, heeft Hak gelaagde samples en synthesizers gebracht. Zo creëren ze een filmische sfeer. Het verhaal ervan? Een zeemeermin opgesloten in een vuurtoren verlangend naar een portie liefde. Eigenlijk een typische torch song: een sentimentele ballad waarin gezongen wordt over een liefde die ineens uitdoofde, afgeleid van het Engelse gezegde ”to carry a torch for someone”.

Toch werkt deze ‘vermuzikalisering’ van Goudlokje meets Ariël niet helemaal. Misschien is de zeemeermin een metafoor, vast wel, maar het staat te ver af van Hamel zelf. Hierdoor klinkt de muziek authentiek, maar zijn de teksten gebaseerd op een fantasie. Je hoort het wel, maar luistert niet. Dat komt ook doordat de cd voor een groot deel meer van hetzelfde bevat: rustige nummers met fluwelen zang en subtiele instrumenten. Het klinkt prima, maar het sleurt je niet mee.

Wat wel werkt? De laatste twee nummers. ‘Lucky Streak’, een zonnig jazznummer met meer tempo, geschreven en gezongen samen met Hak. Het tokkelgitaartje klinkt opbeurend en het warme stemgeluid van de producer brengt een welkome afwisseling. Ook ‘Till April’ biedt door de samples, synths, voicemail-sample en subtiele viool een ander, dromeriger en onvoorspelbaarder, geluid. Had het beter gewerkt als deze nummers ter afwisseling eerder op de plaat gezet zouden zijn? Dan was het verhaal niet meer kloppend, maar ach, die niet-chronologie vatten de mensen vast wel.

Het is dapper dat Hamel met Little Torch een ander pad durft te bewandelen, hand vasthoudend met Hak. Het werkt goed voor wie toe is aan een rustig album. Wie meer swing zoekt, kan beter luisteren naar zijn eerdere werk.
Recensent:Lizan van der Holst Artiest:Wouter Hamel Label:Concerto Records
Cover Sophie Straat - Smartlap Is Niet Dood

Sophie Straat - Smartlap Is Niet DoodHet is hoog tijd om Sophie Straat te leren kennen. Wat zij te melden heeft,...