RECENSIE: Gold Panda - The Work

Gold Panda
recensie cijfer 2023-04-30 Zes jaar geleden dacht Derwin Dicker dat hij met Good Luck And Do You Best zijn laatste album onder artiestennaam Gold Panda had uitgebracht. In de jaren die hierop volgden ging hij op reis door Japan met een vriend/fotograaf; werd hij vader en wist hij zijn alcoholverslaving onder controle te krijgen. Muzikaal gezien verkende hij ook enige werelden. Samen met Jas Shaw (Simian Mobile Disco) bracht hij onder de naam Selling het album On Reflection [2018] uit. Hierop waren er eens geen samples te beluisteren; het avontuur was dan ook van korte duur. Onder het alias DJ Jenifa zocht hij weer de clubmuziek op met hapklare bangers (Jag Trax [2019]). In diezelfde periode experimenteerde hij als anonieme Softman met zowel ambient klanken (Kyoto Hologram [2019]) als minimale techno (T [2021]). Typisch geval van een midlife crisis?

Hoe dan ook, de veertiger Dicker is terug als Gold Panda. Op The Work laat hij horen hoe hij nu in het leven staat. Dat zijn reis naar Japan indruk heeft gemaakt hoor je terug op bijna alle composities. De Oosterse klanken overheersen, met titelnummer ‘The Work’ voorop. Dat hij zich zorgen maakt over de toekomst van zijn dochters hoor je op het sombere gestemde ‘Plastic Future’, waar een zware drum als een noodklok fungeert. Is er dan nog iets overgebleven van de Gold Panda van weleer?

Ja en nee. Het album laat zich splitsen in twee delen: het eerste gedeelte loopt soepel in elkaar over. ‘Swimmer’ introduceert ‘The Dream’ dat op zijn beurt weer overgaat in ‘The Corner’. Dicker gebruikt hier een sample van ‘Lydia’, een nummer van Dean Friedman uit 1978. Met de tekst “More often than not I’m down here on the corner” duidt hij wellicht op de periode dat hij een keuze moest maken hoe nu verder te gaan. Op ‘I’ve Felt Better (Than I Do Now)’ lijkt het alsof hij spijt heeft van de beslissing. Het is vreemd genoeg het meest vrolijke en dansbare nummer op het album en laat zich beluisteren in de trend van ‘Never Come Back’ van Caribou [2020].

Op het tweede gedeelte van het album staat hij open voor meer avontuur en maken we kennis met de nieuwe Gold Panda. Het Japans getinte ‘Arima’ verwijst naar een methode om uitkomsten in de toekomst te kunnen voorspelen op basis van historische tijdseries. Dat hij de uitkomst van zijn eigen toekomst rooskleurig tegemoet gaat, hoor je op het zachtaardige, melancholische ‘New Days’. Met het atypische ritme van ‘I Spiral’ en het experimentele ‘Joni’s Room’ geeft hij de luistaar de kans om op eigen wijze te reflecteren op deze nieuwe muzikale richting.

Dicker weet op The Work Gold Panda weer tot leven te roepen. Het is een volwassener geluid, beïnvloedt door de gebeurtenissen van de afgelopen zes jaar. Het album straalt een bepaald soort kalmte uit: ook al is de toekomstige muzikale richting nog onzeker, de artiest lijkt er vrede mee te hebben. Daar kunnen wij het voorlopig mee doen.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Gold Panda Label:City Slang
Cover Masonik - The Vedantic Chapter

Masonik - The Vedantic ChapterOm het tienjarig bestaan van Parenthèses Records te vieren, brengt Xango...

Cover Ellen Arkbro & Johan Graden - I Get Along Without You Very Well

Ellen Arkbro & Johan Graden - I Get Along Without You Very Well Mocht Radiohead nog naar een ideale openingsact zoeken, dan kunnen ze met het...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT