RECENSIE: Kiwi Jr - Chopper

Kiwi Jr
recensie cijfer 2022-11-06 Gas blijven geven is het motto van Kiwi Jr. , de band uit Toronto. Met drie albums in vier jaar weten zij dat zeker te staven. Na Football Money [2019], Cooler Returns [2021] is er nu Chopper. Zijn Jeremy Gaudet (gitaar/zang), Mike Walker (basgitaar), Brian Murphy (gitaar) en Brohan Moore (drums) niet bezorgd dat ze ons meer van hetzelfde gaan voorschotelen op hun derde uitje? Nou nee: daar hebben ze over nagedacht. Het viertal heeft Subpop collega Dan Boeckner (Wolf Parade, Handsome Furs) als producent in de arm genomen. Daarnaast hebben zij stadsgenoot en singer-songwriter Dorothea Paas gevraagd om de achtergrondzang voor haar rekening te nemen. Beide factoren zorgen voor een iets ander geluid.

Dat wil niet zeggen dat de pakkende korte indierock/pop verleden tijd zijn. Integendeel, al direct bij opener ‘Unspeakable Things’ hoor je dat er wat dat betreft weinig veranderd is. Toch valt er direct een ander geluid te bespeuren. Niet alleen produceert Boeckner het album: hij bespeelt, naast Alex Gamble, de synthesizers. Dit instrument zorgt ervoor dat band een new-wave gevoel meekrijgt. Zo kan het dat ‘The Masked Singer’ in hun repertoire wordt opgenomen, een nummer dat normaliter niet bij hen zou passen.

De constante is de cynische kijk van zanger en tekstschrijver Gaudet op onze wereld. Ook hier weet hij met zijn scherpe en grappige observeringen de luisteraar te vermaken. Op ‘Parasite II’, een verwijzing naar de Oscar winnende film, vraagt hij zich af of er nog iemand in het huis woont. Of drinkt hij zelf zo veel? (“There’s got to be another man in the house who’s drinking all my beer” ). Met ‘Clerical Sleep’ beschrijft hij hoe technologie mensen haast forceert om hun dromen te verwezenlijken (“I know a man with the most advanced robot prosthetic in the history of the world/.../ It cost $2,000,000, but he hates it, can’t stand it, never wears it, it just sits there.”). Hier levert Paas een geweldige tegenstem.

Het thema dat meerdere keren voorkomt is de neiging van veel mensen om er alles aan te doen om in de spotlight te blijven staan. Dit komt goed naar voren op het sterke ‘The Extra Sees The Film’, waar hij dit met de nodige sarcasme brengt. “He talks about Los Angeles, that's a cue for you to jump in/‘Excuse me I couldn't help overhear you mention L.A./See, I was there for Kobe Bryant's last NBA game.” Naast hoogtepunt ‘Contract Killers’, waar het oude en nieuwe geluid van de band perfect samenkomt, zijn er nog het stevige ‘Downtown Area Blues’ en de indiepop van ‘Night Vision’ voor de fans van het eerste uur.

Kiwi Jr. biedt met hun derde langspeler Chopper genoeg nieuws om de muziekliefhebbers tevreden te stellen. Het is een slimme zet geweest om een nieuwe producent aan te trekken en zijn invloed te laten gelden. Hiermee kunnen ze even voort: dit viertal is nog lang niet uitgespeeld!
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Kiwi Jr Label:Subpop
Cover They Hate Change - Finally New

They Hate Change - Finally NewHet Amerikaanse hiphopduo They Hate Change uit Tampa Bay, Florida hebben...