RECENSIE: Yevgueni - Straks Is Ook Goed

Yevgueni
recensie cijfer 2022-10-30
Twee jaar geleden mochten de Vlamingen van Yevgueni hun twintigjarig bestaan vieren en dat deed men in stijl met een fraaie greatest hits. Waar de band rondom zanger en tekstschrijver Klaas Delrue in België een vaste waarde is tussen de grootste Nederlandstalige muzikanten die het land ooit voortbracht, is de muziek van Yevgueni in Nederland vooral voor de kenners. Al is die groep met kenners gelukkig groot genoeg om voor uitverkochte zalen te spelen. Na de verjaardagstournee had Yevgueni er voor kunnen kiezen om op hun lauweren te rusten, maar dat is niet de route die is gekozen. Dit jaar verscheen met Straks Is Ook Goed namelijk alweer studioalbum nummer zeven. En waar je na verloop van tijd ziet dat het frisse er bij de meeste bands wel vanaf gaat, heeft Yevgueni het voor elkaar gekregen om zodanig aan de sound te knutselen, dat de basis is behouden, maar het toch weer net even anders klinkt. Ditmaal onder leiding van producer Luuk ‘Shameboy’ Cox, die het geheel door zijn achtergrond een wat meer electronisch, maar warm geluid heeft meegegeven.

Muzikaal kiest Yevgueni op Straks Is Ook Goed dus voor een frisse koers, wat ten koste gaat van het meer gitaargedreven geluid uit het verleden. Tegelijkertijd voelen de tien fraaie luisterliedjes vertrouwd door het prettige stemgeluid van Delrue en de teksten die nuchter, wat gelaten (zoals de albumtitel eigenlijk al duidelijk maakt) en bovenal relativerend zijn. En dat laatste is niet bepaald een slecht uitgangspunt, als je weet dat de fase van leven van de heren meer richting midlifecrisis gaat, dan het studentikoze waaruit voor eerdere albums kon worden geput. Die verschuiving is al een tijd aan de gang, maar met titels als ‘Alles Al Gezien’, ‘Altijd En Nog Steeds’, ‘Net Op Tijd’, de titeltrack en ‘En Met Jou?’ nog niet eerder zo nadrukkelijk.

Misschien is het meest opvallende aan Straks Is Ook Goed wel dat er geen pieken op de plaat staan. Geen spannende uitspattingen en geen echte climaxen. Maar ook geen dalen. Ok, laten we dan toch een hoogtepunt benoemen. ‘Altijd En Nog Steeds’ is een ware kippenvelbezorger. Het kleine liedje is puur, oprecht en liefdevol. Met ‘Rivier’, ‘Bovenaan De Dijk’ en ‘Ze Danst Gewoon Op Straat’ wordt het iets meer uptempo, maar over het algemeen heeft het album met tracks als ‘En Met Jou?’, ‘Net Op Tijd’ en de titeltrack vooral een dromerig karakter, geholpen doordat de drums wat verder naar de achtergrond zijn verhuisd. Wat overigens niet wil zeggen dat we met een heel zwaarmoedige plaat van doen hebben. Als je bijvoorbeeld ‘Niet Omdat’ neemt, kun je gerust van een opgewekt geluid spreken.

Straks Is Ook Goed mag dan een dromerig, kabbelend en relativerend karakter hebben, Yevgueni weet iedere track weer toegankelijk te maken, waardoor je aan het einde van de rit moet concluderen dat Delrue en co, bijna als vanzelfsprekend, een sterke popplaat aflevert. Een plaat die bol staat van liefde voor muziek en het leven. Zo hebben we ze het liefst.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Yevgueni Label:Eigen Beheer
Cover Hater - Sincere

Hater - SincereStond Hater- zangeres Caroline Landahl nog als fris paardenmeisje op de cover...