RECENSIE: Albertine - Drops

Albertine
recensie cijfer 2021-10-15 Een beroemde Nederlandse voetballer en zelfbenoemde wijsgeer bestookte ons ooit regelmatig met prachtige oneliners. ”Elk nadeel heb zijn voordeel” was er zo eentje. Het is jammer dat hij het niet meer mag meemaken, want als één zinnetje het laatste jaar de spijker op de kop sloeg was het dit zinnetje wel. Ondanks dat de culturele wereld door de pandemie volledig op zijn gat lag, wisten toch nog heel veel artiesten er het beste van te maken. Zo ook Yanna Albertine Pelser die de lockdown gebruikte om eindelijk eens haar eigen muziek op te nemen.

De altvioliste studeerde aan het conservatorium en werkte al samen met Duncan Laurence, Karsu en Caravan (niet te verwarren met de Britse band), naast haar vaste bezetting in het Rotterdamse Northsea String Quartet. Onder de naam Albertine is haar eerste album Drops opgenomen. Dit deed zij samen met een zevental muzikanten inclusief de Noorse producer Lasse Passage Nøsted.

De muziek op deze LP is het best te omschrijven als moderne folk, waarin zo hier en daar wat elektronica opduikt. Ondanks dat Albertine violiste is, heeft het instrument nergens de overhand. Sterker nog, omdat ze de viool vooral plukt, vallen de andere instrumenten eigenlijk wat meer op, zoals de blaasinstrumenten, piano en Wurlizter. Doordat de muziek ook lekker open geproduceerd is kun je alle instrumenten prima onderscheiden en klinken ook de bas en percussie als een zonnetje.

Albertine is begaan met de natuur en onze kwetsbare planeet die door onze Westerse consumptiemaatschappij langzaam maar zeker de nek wordt omgedraaid. Onderwerpen die ze graag in haar teksten aansnijdt. Zoals ze zelf zegt is het niet de bedoeling om de muziek, ondanks de sombere onderwerpen, al te zwaar te laten klinken. Dat is gelukt, al is er wel enige melancholie waar te nemen, maar dat hoort ook bij dit soort muziek.

Door de prachtige warmte in haar stem doet Albertine in sommige tracks wel wat denken aan de Amerikaanse folkzangeres Mia Doi Todd. Het sterkst waarneembaar in tracks als ‘The Bones Of You’ en ‘Hey Today’. Soms ook doet de muziek wel wat denken aan iets van Joanna Newsom (‘What If You Were The Moon’), ondanks dat de stem van Albertine natuurlijk heel anders is. Door de voorzichtige elektronica en aparte manier van stemgebruik zou je bij ‘Drops’ ook nog wel een vleugje Bjork of zelfs St Vincent kunnen ontdekken.

Doordat Albertine afwisselt tussen ingetogen werk en iets uitbundigere stukjes, weet de plaat van begin tot eind te boeien met als opvallendste tracks ‘Wind Blows’, dat een prachtige lome bas laat horen, en ‘Space Dance’, dat vrolijk klinkt en zelfs enigszins dansbaar is. De plaat sluit af met een jazzy piano shuffle (‘Back Then’).

Indrukwekkend is het wat Yanna Albertine Pelser op Drops laat horen. Laten we maar blij zijn dat er een lockdown is geweest, anders hadden we misschien wel nooit dit prachtigs te horen gekregen. Liefhebbers van onderhoudende moderne folk doen er goed aan om dit vinyl pareltje snel aan te schaffen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Albertine Label:It\'s All Happening
Tricklebolt

Tricklebolt - Live At The Drive InDe mannen van Tricklebolt zijn een echte live band. Op het podium komt hun...