RECENSIE: Chorusing - Half Mirror

Chorusing
recensie cijfer 2021-11-21 Hoe houd je jezelf staande als bescheiden muzikant tussen al dat testosterongeweld? Met moeite, zal Matthew O’Connell zeggen, de man achter Chorusing. Na in de schaduw van zijn broer Joe te hebben gestaan - die als Elephant Micah een naam voor zichzelf heeft gemaakt in de lo-fi/indie/folkrock hoek - is voor hem de tijd gekomen om zijn eerste album uit te brengen. Half Mirror is het resultaat van tien jaar werken.

Een jeugdige obsessie voor “metal drumming”, veilig in de landelijke omgeving van North Carolina, leidde hem in eerste instantie naar verschillende punk- en hardcorebandjes in Louisville, Kentucky. Een uitstapje vanzes maanden naar Hongarije als onderdeel van zijn wiskundestudie deed hem belanden bij Kitchen Budapest. Met dit collectief leert hij experimenten met elektronische muziek. Deze hobby komt goed van pas, als hij bij Moog Music gaat werken. Hier kalibreert en test hij synthesizers, dat hem inspireert tot het bouwen van zijn eigen muziekcomputer, Balsam. Deze vormt samen met een gitaar en broer Joe op basgitaar de basis voor zijn ”confessional folk”.

Bijna alle composities zijn terugblikken op voor hem bijzondere gebeurtenissen. Dat verklaart ook de titel: ons onvermogen om een ervaring exact her te beleven zoals het daadwerkelijk gebeurde. ‘Watching The Beams’ illustreert dit nog het beste. Hier probeert hij de paniekaanval die hij kreeg, toen zijn metro op weg naar een concert in Brooklyn lange tijd stil stond, te herinneren. De pulserende elektronica brengt hem terug naar dat moment: de snel passerende geluiden en de lichtflitsen worden hier mooi in beeld en geluid gebracht. (“Feel the distant pulse of industry / Hear the highway drone, slow in the heat”).

Datzelfde gebeurt op ‘Blue Ridge’, waarin hij als angstige medepassagier zag aankomen dat hun auto van de weg af zou raken (“You drove too fast on a mountain road and I worried that you would lose control. But I heard your voice so still and calm that I almost thought I was free from harm”.). Ook minder angstaanjagende herinneringen worden aangehaald. De kater na een avondje uit in ‘Midday Sun’ bijvoorbeeld (“Sprawled out on the floor / Heavy from the nights before” ).

Geïnspireerd door het minimalisme van Mark Hollis (Talk Talk) en de vrije schrijfvorm van zowel Arthur Russell als John Martyn, zijn het voornamelijk de natuurbeschrijvingen in ‘Mirror’ en ‘Whitewaterside’ die blijven hangen. Hopelijk heeft het opnameproces hem wat zelfverzekerder gemaakt, zodat Chorusing op een volgend album wat meer uit zijn schulp durft te komen. Nu levert hij met Half Mirror een prima ambient album af, al geeft hij ons het gevoel dat hij muziek nog iets te academisch benadert. Niet voor niks is de albumhoes een vormgeving van de geluidgolven van de acht nummers. Tja, je bent wiskundige of niet…
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Chorusing Label:Western Vinyl
Cover Suuns - The Witness

Suuns - The WitnessDe Canadese band Suuns was wel even toe aan een nieuw geluid. Hun debuut...