RECENSIE: The Shins - Oh, Inverted World (20th Anniversary Remastered Edition)

Shins
recensie cijfer 2021-07-23 Twee jonge mensen zitten in een wachtkamer. Zij heeft een koptelefoon op en hij wil weten waar ze naar luistert. Zij zegt: “You gotta hear this one song. It’s gonna change your life, I swear”, geeft hem de koptelefoon en vervolgens horen we het magistrale ‘New Slang’. Deze scène uit de in 2004 verschenen film Garden State zal cruciaal blijken voor de carrière van The Shins.

‘New Slang’ was afkomstig van Oh, Inverted World, het debuut van The Shins, dat drie jaar eerder verschenen was. Naast ‘New Slang’ wordt ook ‘Caring Is Creepy’ opgenomen op de soundtrack van Garden State. Deze twee songs bereiken hierdoor een groter publiek en dit geeft de carrière van The Shins een enorme boost. De band rond James Mercer, later ook bekend van Broken Bells, wordt opeens een grote indieband. Deze status weet de band overigens niet vast te houden en Oh, Inverted World zal hun meest succesvolle album blijven.

Het is dus niet zo gek dat de band het twintigjarig jubileum van Oh, Inverted World aangrijpt voor een heruitgave van het album. De vraag is alleen of deze heruitgave veel mensen zal verleiden tot een nieuwe aankoop. Het album is geremasterd en klinkt hierdoor iets beter dan voorheen en bovendien is het gestoken in een fraaie hoes, waarbij de kleuren van het originele zijn omgedraaid. Ook is er een mooie versie op gekleurd vinyl. Verder zijn er echter geen extra’s toegevoegd. Je zou toch zeggen dat er ergens nog wel wat demo’s, outtakes of alternatieve versies op de plank moeten liggen. Of live-opnamen uit de periode van het verschijnen van het album. Maar als ze er zijn, worden die waarschijnlijk bewaard voor een volgende heruitgave, want de 20th Anniversary Edition bevat alleen de elf songs die ook al op de originele versie stonden.

Nu zijn dit natuurlijk wel vrijwel allemaal prachtsongs. ‘Caring Is Creepy’ en ‘New Slang’ zijn de hoogtepunten, maar ook bijvoorbeeld ‘Know Your Onion’, ‘Girl Inform Me’, ‘The Celibate Life’, ‘Girl On The Wing’ en ‘Pressed In A Book’ zijn prachtig. Heerlijke indiepop/rock met mooie melodieën, afgemaakt door het unieke stemgeluid van Mercer. Dit alles maakt Oh, Inverted World tot een plaat die elke indieliefhebber in de kast zou moeten hebben staan. Samen met opvolger Chutes Too Narrow trouwens.

Maar als je Oh, Inverted World inderdaad al in de kast hebt staan, is er weinig reden om de plaat opnieuw aan te schaffen. Als je de plaat nog niet kent, is deze heruitgave wel een mooie gelegenheid om dit gemis goed te maken.

Oh, Inverted World is ook na twintig jaar nog steeds een geweldig album. Deze heruitgave voegt, naast een licht opgepoetst geluid en een nieuwe hoes, echter niets toe en dat is jammer. De sterren zijn dus puur voor het album zelf, niet voor de heruitgave.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:The Shins Label:Subpop
Cover Hiss Golden Messenger - Quietly Blowing It

Hiss Golden Messenger - Quietly Blowing ItNa de intrigerende mix van roots en alternatieve rock op Terms Of Surrender...