RECENSIE: Victoria K - Essentia

Vic K
recensie cijfer 2021-05-07 Victoria K is een Australische singer-songwriter van Griekse afkomst die onder die zelfde naam een metalband heeft opgericht. In die band maken drie dames de dienst uit, namelijk behalve Victoria zelf, zitten ook gitariste Julia Mammone en gruntster Sheri Vengeance in de band. De heren James Davies (drums) en Martin Kawaler(bas) zorgen voor het solide fundament. Op debuutplaat Essentia horen we buiten Victoria en Sheri al deze muzikanten nog niet. De muziek is nog ingespeeld door ingehuurde krachten, inclusief producer Lee Bradshaw. Maar het is toch vooral Victoria zelf die op Essentia de sterretjes van de spreekwoordelijke hemel zingt. Zij is zeker geen dertien in een dozijn, amechtig hijgend, zangeresje, maar een dame met vocale power en een goede hand van songs schrijven (samen met Lee Bradshaw).

Ze zal het vaker gehoord hebben, en zeker in het stevige openingsnummer ‘Freedom Encharted’ gaat dit op, maar haar stem gaat soms behoorlijk richting die van Amy Lee van Evanescence. In het voordeel van Victoria pleit echter het feit dat haar stem eigenlijk nog wat beter is. Daar waar die van Amy Lee door haar schelheid nog wel eens het randje van de irritatiegrens opzoekt, is de stem van Victoria minder dwingend aanwezig en daardoor beter te verteren.

In drie tracks wordt Victoria K bijgestaan door de niet onprettige grunt van Sheri Vengeance, meestal op de achtergrond, maar in ‘Matrix’ met een meer prominente rol, terwijl dit nummer toch al een prachtige zanglijn van Victoria bevat. Naast al dit fraais duikt er in sommige nummers een orkest op. In openingstrack ‘Freedom Encharted’ komt dit het mooist naar voren. In ‘Shoud Of Solitude’ is er nog een gastrol voor Michalina Malisz van Eluveitie die hier haar hurdy gurdy ten tonele voert. Dat Vicoria K soms flink stevig uit de hoek kan komen blijkt natuurlijk al uit de grunts van Sheri Vengeance, maar ook uit het snelle ‘The Haunting’ en het stormachtige ‘Mist Filled Sky’.

Ondanks dat op Essentia regelmatig zachtere stukken voor komen, wordt het nooit suikerzoet. Er is een verduiveld goede balans gevonden tussen rustigere stukken, goede melodieën en zware riffs. Soms doet de muziek van Victoria K daarom ook wel wat denken aan het werk op het eerste album van ons eigen Nemesea. De door de bio aangehaalde Nightwish invloeden slaan nergens op. Maar het is natuurlijk vooral bedoeld om de aandacht te trekken van liefhebbers van het zogenaamde female fronted metal genre.

Waar veel van dit soort bands een beetje in de houdgreep van de bekende namen lijken te zweven, weet Victoria k zich hiervan los te werken. We horen nu eens geen zangeres die zo hoog mogelijk probeert te komen, of een band die de veilige weg kiest en zo dicht mogelijk bij de grote namen probeert te blijven en daardoor alleen maar voorspelbare songs uitpoept. Gelukkig niet! Essentia is een knoeperd van een album met tien songs van topklasse. We hopen op een snel vervolg.
Recensent:Jan Didden Artiest:Victoria K Label:Rockshots Records
Cover Thorium - Empires In The Sun

Thorium - Empires In The SunHet Belgische Thorium is inmiddels aan haar tweede langspeler toe. De band...