RECENSIE: Samantha Martin & Delta Sugar - The Reckless One

Delta Martin
recensie cijfer 2021-03-29 Ze had al een enorme reeks aan optredens achter de rug en ook de nodige studio-uren op haar naam maar Send The Nightingale zouden we kunnen beschouwen als het echte officiële debuut van Samantha Martin & Delta Sugar. Het album uit 2015 was dan ook het eerste volwaardige resultaat van haar samenwerking met de muzikale begeleiders van Delta Sugar. De gospel- en bluesklanken die dit gezelschap hierop produceerde kwamen hard en gevoelig binnen. Opvallend was niet alleen de hartverscheurende emotie waarmee de jonge zangeres indruk maakte, maar muzikaal gezien stond het eveneens als een huis, of beter gezegd ‘heilig huis’, want op Send The Nightingale werd de luisteraar als het ware meegenomen naar een kerkdienst voor de gospelblues. Eveneens overtuigend was het vervolg van drie jaar later. Op Run To Me werd voornamelijk terug gegrepen op de hoogtijdagen van de Memphis Soul. Zou je bijna vergeten dat deze omvangrijke band, de basis wordt namelijk gevormd door maar liefst zeven muzikanten, niet afkomstig is uit een van de zuidelijke staten van de USA maar uit Canada.

Het rootsvirus blijkt nog steeds niet te zijn uitgewerkt. Op het onlangs verschenen The Reckless One wordt met het grootste gemak doorgepakt en blijkt bovenstaande niet op toeval te berusten. Het is in een prachtige kleurrijke verpakking gegoten. De cover, maar zeker ook de inlay, wordt gesierd door kunstwerken van de Canadese visual artist David Krovblit. Hij gebruikt oude afbeeldingen uit boeken en tijdschriften, gecombineerd met zijn eigen foto’s, die vervolgens op inventieve wijze geassembleerd zijn waarbij gebruik wordt maakt van diverse opvallende materialen om daarmee een extra dimensie toe te voegen. Het resultaat is een contrastrijke afbeelding van een dromerige belevingswereld vermengd met keiharde realiteit en heet ‘Honey Lips- Paradise Grenade’, een uitbundig gedecoreerde handgranaat, en ook hier zijn de nodige glitters en gouden letters toegevoegd.

Die combinatie van oude en nieuwe methoden zijn eveneens terug te vinden in de muziek van Samantha Martin & The Delta Sugar. Stijlvolle vintage en moderne elementen vormen namelijk een eigentijds klankenpalet waarin de nostalgie weliswaar de basis vormt, maar waar nergens een gedateerd gevoel bekruipt. De vocale orkaan die al sinds enige jaren in Canada rond doolde is klaarblijkelijk nog lang niet uitgeraasd.

Martin beschikt over een krachtig stemgeluid waarmee zij de blijde boodschap ‘Love Is All Around You’ verkondigt. Een beter begin kun je niet wensen. Zoals zovelen vorig jaar, verkeerde ook deze zangeres plotseling in een krankzinnige situatie en samen met haar muzikanten werd al snel gekeken wat de beste manier was om hier doorheen te komen. Zowel voor de uitvoerende artiesten alsmede voor de luisteraar, blijkt de muziek maar weer het beste medicijn te zijn.

De strakke, soulvolle begeleiding waarin een voorname rol is weggelegd voor de blazers, orgel en achtergrondzangeressen, heeft een opwekkende uitwerking zoals ook in ‘Don’t Have To Be’ te horen is, twee voorbeelden van de elf zelfgeschreven composities die er op het album te beluisteren zijn. De enige geleende track is er een van Bob Dylan, afkomstig van het vijfenveertig jaar geleden verschenen Blood On The Tracks, dat hij schreef in een onstuimige periode waarin zijn relatie in zwaar weer verkeerde. Zo bijtend als Dylan kinkt Martin niet, maar ze blijkt uitstekend raad te weten met deze prachtige bluessong van de meester. Het is voorzien van een heerlijk funky sausje. Ze gooit er een dusdanig flinke dosis emotie en intensiteit in dat je het gevoel krijgt dat ze het zelf heeft meegemaakt. Uiteraard is de liefde een steeds terugkerend onderwerp, het begeren, de teleurstellingen die het met zich meebrengt, maar ook het gelukzalige gevoel dat er soms bij komt kijken. Het wordt allemaal op een nogal directe manier ,maar zoals we eerder bij haar konden horen, altijd op een gevoelige wijze vertolkt. In ‘Loving You Is Easy’, dat al na een eerste beluistering blijft hangen, toont de zangeres nog maar eens over wat een enorm bereik zij beschikt, iets dat we vaker terug horen zoals in de meeslepende soulballads ‘One Heartbreak’ en ‘I’ve Got A Feeling’. Het is allemaal even indrukwekkend. Je moet het maar durven om met het wilde ‘Pass Me By’ een eigentijdse variant van ‘River Deep, Mountain High’ neer te zetten. Wanneer de laatste tonen van de afsluiter ‘Who Do You’ klinken lijkt het alsof de storm nu pas echt geluwd is. Een goed moment om even bij te komen want ook de beluistering van The Reckless One is een nogal intensieve belevenis.

De lockdown-periode is naar alle waarschijnlijkheid het juiste moment geweest voor Samantha Martin om haar diepste gevoelens te zoeken, te uiten en deze vervolgens via deze weg te delen. En nu maar hopen dat de concertreeks snel weer in Europa hervat kan worden, want dat dit live enorm gaat knallen staat ontegenzeggelijk vast.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Samantha Martin & Delta Sugar Label:Gypsy Soul Records
Cover Tiny Wine - Archer

Tiny Wine - ArcherMet het Tiny Room Records label weet je bijna zeker dat je plezierig verrast...

Cover San Salvador - La Grande Folie

San Salvador - La Grande Folie Diegene die wel eens door Frankrijk heeft gereisd, zal bekend zijn met de...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT