RECENSIE: The Lemonheads - Lovey (30th Anniversary Edition)

Lemonheads
recensie cijfer 2020-10-25 Gitaarrockband The Lemonheads werd in 1986 opgericht door Evan Dando, Ben Deily, en Jesse Peretz. De band maakte eind jaren ’80 drie albums met door punk beïnvloede gitaarrock, waarmee de band doorbrak in het Amerikaanse college-circuit. Na drie platen hield Ben Deily het voor gezien. Rond dezelfde tijd kreeg de band echter een contract aangeboden door het grote Atlantic records en hierop verscheen in 1990 het album Lovey. Op dit album sloeg de band een andere weg in. Gitaren voerden nog steeds de boventoon, maar de sound was kalmer, melodieuzer en Evan Dando’s voorliefde voor country begon door de muziek heen te schijnen.

Lovey was geen groot commercieel succes, maar was wel een voorbode voor de drie geweldige platen die The Lemonheads vervolgens zouden maken. Met als bekendste voorbeeld It’s A Shame About Ray uit 1992. Bij hernieuwde beluistering blijkt Lovey inderdaad wat minder dan de drie volgende albums, maar er komen wel een paar songs voorbij die niet onderdoen voor het latere werk.

Lovey opent met ‘Ballarat’, dat nog in het verlengde ligt van de eerste drie albums. Hierna is het met ‘Half The Time’ en ‘Year Of The Cat’ echter meteen duidelijk dat The Lemonheads een nieuwe sound hebben gevonden. Melodieuze gitaarmuziek met een open geluid en de laidback zang van Evan Dando. Ook het slepende ‘Ride With Me’, het hoogtepunt van het album, had naadloos op één van de latere albums gepast. Hierna volgt echter weer een aantal wat hardere nummers, waaronder ‘Stove’ en ‘Left For Dead’, die een beetje tussen het vroege en het latere werk inhangen. Hierdoor is Lovey echt een overgangsplaat.

De al eerder genoemde voorliefde voor country komt vooral tot uiting in de mooie cover van Gram Parsons ‘Brass Buttons’. Ook dit is een voorbode voor later werk.

Het bovenstaande maakt Lovey al tot een zeer interessante plaat, maar deze 30th Anniversary Edition die nu verschijnt is nog interessanter gemaakt door de toevoeging van een livesessie die de band in 1991 opnam voor het Australische radiostation Triple J. De band speelt prima uitvoeringen van een aantal nummers van Lovey, twee oudere tracks, ‘Come Back D.A.’ en ‘Die Right Now’, en twee mooie covers. De eerste hiervan is ‘A Song For You’ van Gram Parsons, eigenlijk nog een beter nummer dan ‘Brass Buttons’. De tweede is ‘Nightime’, een rustige song van de zeer ondergewaardeerde band Big Star.

Uit de vroege periode van The Lemonheads is redelijk wat live materiaal beschikbaar, maar uit deze overgangsperiode niet en dat maakt deze nieuwe versie van Lovey tot een essentiële aanschaf voor de fans.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:The Lemonheads Label:Fire Records
Cover De Brassers - Alternative News

De Brassers - Alternative News De Brassers scoorden zo’n veertig jaar geleden een culthit met ‘En Toen Was...