RECENSIE: Hidden Gnawa Music In Brussels - JOLA

Jola
recensie cijfer 2021-02-20 Gnawa is een muziekgenre uit Marokko en sub-Sahara Afrika. In de muziek worden hypnotiserende ritmes gecombineerd met herhalende teksten. Het ritueel is sterk religieus en kent vanwege het herhalende karakter weinig tekst. Belangrijke instrumenten zijn de krakebs (een soort castagnetten) en een driesnarige luit die hajhuj wordt genoemd. Belangrijke muzikanten in het genre zijn Mahmoud Guinia, Brahim Belkane en Hamid El Kasri.

De Gnawa is geen klein en geïsoleerd genre. De muziek heeft ook veel grote, Westerse muzikanten geïnspireerd. Mahmoud heeft lang met Jimi Hendrix samen geleefd, Brahim speelde met Led Zeppelin en Hamid met moderne bands als Snarky Puppy. Brussel kent een grote gemeenschap aan Gnawa muzikanten. Op Hidden Gnawa Music In Brussels worden een veertigtal muzikanten samengebracht. Het resultaat is een interessante ode aan de Gnawa muziek. De muzikanten werken samen onder de titel Jola. Als structuur voor het album volgt men ook een traditionele Gnawa structuur, onder de titel ‘lila (“nacht”)’.

Het eindresultaat is iets voor de echte liefhebber geworden. Met het herhalende zingen van ‘L Musawiyin (“het gezelschap van Moses”)’ over de klepperende krakebs en kabbelende hajhuj hoor je dat dit ook één van de invloeden van Tinariwen is geweest. De jankende gitaren missen hier. Het geklap van de krakebs heeft een gezellig authentiek gevoel. Echter, de muziek gaat op een gegeven moment een beetje vervelen. Het vuur van Tinariwen en de persoonlijke indringendheid van iemand als Boubacar Traoré mist. Uiteraard zijn dat vergelijkingen die niet opgaan, want Hidden Gnaw Music in Brussels is een liefdesode aan de traditionele Gnawa muziek. En in dat opzicht is het project zonder twijfel geslaagd. Je hoort het plezier van de veertigtal muzikanten die lekker samen muziek maken die voor hen erg belangrijk is.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Hidden Gnawa Music In Brussels Label:Muziekpublique
Cover AMMAR 808 - Global Control / Invisible Invasion

AMMAR 808 - Global Control / Invisible Invasion808 ( eight-o-eight ) is een magisch nummer dankzij Ikutaro Kakehashi. Onder...