RECENSIE: En Attendant Ana - Julliet

EAA
recensie cijfer 2020-04-11 Hoewel hun debuut Lost And Found uit 2018 goed werd ontvangen, wilde En Attendant Ana voor hun opvolger toch een andere geluid. Dat werd rigoureus aangepakt: van twee muzikanten werd afscheid genomen en de band vertrok vanuit hun thuisbasis in Parijs richting het Franse platteland om hun tweede album Juillet op te nemen. De zeer ervaren producer Dominique Blanc-Francard, die in begin jaren zeventig samenwerkte met artiesten als Pink Floyd, Elton John, T-Rex en David Bowie, werd gevraagd dit proces te leiden.

Het resultaat is er dan ook naar: de band klinkt goed op elkaar ingespeeld. Ook schuwen zij niet om verschillende muziekinvloeden te combineren op de tien nummers die het album bevat. De variatie is enorm: van post-punk en indie-pop tot aan shoegaze met dreampop passeren de revue. Er zijn momenten die herinneren aan de beginjaren van Pink Floyd, zoals de ‘geleende’ baslijn op ‘When It Burns’ en bijna schaamteloos op ‘From My Bruise To An Island’. Hier zijn het de, als pauken klinkende, zware drums die ervoor zorgen dat de muzikanten als bijna bezeten de ingezette sobere soundscape overnemen en het nummer omtoveren tot een prog-rock experiment.

Hoe goed bassist Vincent Hivert en drummer Adrien Pollin ook klinken, het zijn zangeres Margaux Bouchaudon en gitarist Camille Fréchou die een hoofdrol opeisen, waarbij vooral opvalt hoe vaak Fréchou zijn trompet ter hand neemt. Al vanaf opener ‘Down The Hill’ is dit instrument prominent aanwezig. Dit geeft de band niet alleen een bijzondere dynamiek, maar het geeft het album ook een interssante klankkleur.

Dat neemt niet weg dat het een gitaarplaat blijft: de snel strummende gitarist Maxence Tomasso zorgt hier wel voor. Op ‘Do You Understand’ laat hij voor het eerst van zich horen, waarbij hij ons even terugbrengt naar jaren negentig grunge met net de juiste hoeveelheid distortion. De band brengt ons ook op het post-punk pad met ‘Flesh Or Blood’ en ‘Enter My Body (Lilith)’, maar het zijn vooral de indie-pop nummers ‘In Out’ en ‘Words’ die uitstijgen boven de rest. De zomerse vrolijkheid die hier wordt tentoongespreid doet de albumtitel recht aan.

De combinatie van de verschillende gitaren, de scherpende synthesizer, de onderkoelde zang en de trompet maken het tweede album van En Attendant Ana een bijzondere luisterervaring. Het feit dat de opnames niet langer dan een week duurden, getuigt van hun muzikale cohesie. Laten we hopen dat zij dit album binnenkort naar internationale podia mogen brengen; dit is te mooi om binnen de Franse landsgrenzen te houden.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:En Attendant Ana Label:Trouble In Mind Records
Cover Wire - Mind Hive

Wire - Mind Hive Wire brengt sinds 2003 al hun werk uit op hun eigen Pinkflag label. Een...