RECENSIE: Tall Tall Trees - A Wave Of Golden Things

Tall Trees
recensie cijfer 2020-03-18 Laat even al je vooroordelen over de banjo varen en luister naar het laatste album van Tall Tall Trees. Mike Savino, de multi-instrumentalist hierachter, neemt je mee in een wereld die je nooit verwacht zou hebben achter dit instrument. Zijn jarenlange ervaring in de band van Kishi Bashi heeft er toe geleid dat hij niet alleen meerdere instrumenten beheerst, maar ook een begaafd liedjesschrijver is geworden.

Zijn vierde album, A Wave Of Golden Things is opgenomen in een schuur in landelijk USA, met drummer Micah Thomas en verschillende gastmuzikanten. Franny’s Farm was een van de podia voor het Barnaroo festival en Savino had sindsdien zijn zinnen erop gezet om hier opnames te maken. Niet alleen de setting is bijzonder, ook de inspiratie achter het album is opmerkelijk. Savino liet zich inspireren door de schietpartij bij de Sandy Hook Elementary School in 2012, waar hij toentertijd vlakbij woonde. Hij heeft de titeltrack jarenlang op de plank laten liggen om te rijpen met als doel “trying to turn a tragedy into something hopeful.”

Dat lukt hem heel aardig: het album staat boordevol vrolijke nummers, waarbij verschillende invloeden duidelijk hoorbaar zijn. Zo lijkt ‘Happy Birthday In Jail’ weggelopen te zijn uit een Graceland-sessie van Paul Simon. Daarentegen combineert hij in’ Seven Shades Of Blue’ een geleende Cold War Kids intro met een Tears for Fears outro, waarbij hij zich ook nog eens fluitend langs een jaren zeventig orgeltje beweegt. Moeiteloos en ontspannen, zo lijkt het.

Er is ook voldoende origineel werk om van te genieten: opener ‘The Wind, She Whispers’ laat horen hoe de banjo een uitstekende basis kan zijn voor een rocknummer. Het folky ‘Expectations’, klinkt meer zoals je zou verwachten, maar is van een ongekende frisheid. Zijn opleiding als elektrische bassist hoor je overduidelijk op ‘A Number Of Signs’, waarbij hij even de banjo naar de achtergrond brengt. Het is uiteindelijk het afsluitende nummer ‘A Wave Of Golden Things’ die de meeste aandacht opeist. Het pianospel, gecombineerd met de simpele doeltreffende drumbeat, zorgen ervoor dat de banjo op het einde hoop in het nummer legt. Precies wat Savino wil overbrengen.

Met acht nummers weet Tall Tall Trees zoveel veelzijdigheid te brengen, dat je dit album op elk moment van de dag kunt opzetten. De nummers vervelen nergens en stralen een vrolijke jazz/folksfeer uit. Ooit gedacht dat een banjo zoveel soul zou kunnen opleveren?
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Tall Tall Trees Label:Joyful Noise
Cover Rebecca Foon - Waxing Moon

Rebecca Foon - Waxing MoonDe maan bezit voor velen een mystieke kracht: door haar regelmatige...