RECENSIE: Empath - Active Listening: Night On Earth

Empath
recensie cijfer 2020-04-04 Sinds de release van hun eerste EP Liberating Guilt And Fear kan de Amerikaanse groep Empath rekenen op lovende kritieken. Pitchfork bestempelde de toenmalige single ‘The Eye’ als beste nieuwe track en het tijdschrift Rolling Stone noemde hen ”de meest vindingrijke jonge psychedelische band van Amerika”. Een debuutalbum kon dan ook niet uitblijven, en die krijgen we in de vorm van Active Listening: Night On Earth. Media als Pitchfork en Stereogum staan weer in de rij om met hoge cijfers te smijten, maar ondergetekende is niet direct onder de indruk.

De start van opener ‘Soft Shape’ klinkt veelbelovend, maar de valse zang die dit nummer rijk is weet het enthousiasme al snel te temperen. Vanaf ‘Pure Intent’ worden de nummers, en dus ook de zang van Catherine Elicson, meer punk, waardoor je de slechte start nog enigszins door de vingers kan zien. Bij ‘Hanging Out Of Cars’ wordt de interesse weer serieus gewekt, maar gebeurt er net te weinig om er echt een toffe track van te maken. Het zal niet de bedoeling zijn geweest, maar de titel van het album wordt wel bewaarheid: vanaf de eerste track moet er actief geluisterd worden wil je de plaat niet voortijdig afzetten.

Wie die moeite echter doet komt terecht in rustiger vaarwater met betere songs. Het punky ‘Rowing’ is de eerste écht leuke track van het album en doet eigenlijk goed wat ‘Pure Intent’ net niet voor elkaar wist te krijgen. Op dezelfde manier zet ‘Decor’ een goede sfeer neer zoals ‘Hanging Out Of Cars’ dat ook deed, maar weet daarnaast (ondanks de toch weer tegenvallende zang) interessant te blijven. ‘Rodeo Fever’ is een toffe uitsmijter en misschien wel de tofste compositie op Active Listening: Night On Earth. Het combineert perfect de elementen die we in de acht nummers hiervoor ook hoorden: onnavolgbare muziek met punky lijnen.

Dit album is niet voor iedereen. Waar ook wij niet vies zijn van noise en punk, daar is een deel van dit album net iets te experimenteel en vrijblijvend. De tweede helft van Active Listening: Night On Earth is echter van een stuk hoger niveau, waardoor Empath de meubels toch nog heeft gered door nog een aantal toffe tracks af te leveren. Een echte aanrader wordt het album echter niet meer.
Recensent:Robin Hogenboom Artiest:Empath Label:Fat Possum Records
Cover Undawn - Solidarity

Undawn - Solidarity“Zijn onze songs wel metalcore genoeg?” Deze vraag lijkt overbodig voor een...