RECENSIE: Port Of Call - Clear Memories

POC
recensie cijfer 2019-09-25 Pieter van Vliet is geen onbekende in de Nederlandse muziekscene. Het aantal artiestennamen waarmee Pieter actief is zijn niet meer op één hand te tellen, net als het aantal Poprondes waaraan hij heeft deelgenomen. Daarnaast brengt hij regelmatig nieuwe muziek uit onder zijn label De Bescheidenheid en is hij onderdeel van het internationale folkcollectief Folk Road Show. Project Port Of Call stond echter al een tijdje in de ijskast en het leek erop dat Our Body Is Like An Ocean, It Changes geen vervolg zou krijgen. Gelukkig krijgen we die na drie jaar dan toch in de vorm van Clear Memories.

En hoewel dat allemaal uit een en hetzelfde brein ontsproten is, levert Pieter van Vliet wel een bijzonder gevarieerd album af. Zo is opener ‘Spinoza’ een Mumford & Sons-achtige folktrack, het daaropvolgende ‘The Party’ is juist een luchtig, maar minstens net zo geslaagd popnummer. Clear Memories wordt gepresenteerd als een album dat gaat over de mooie dingen in het leven, dus het is niet gek dat opvallende tracks als ’67 Cadillac’ (folk meets Lou Reed) en ’A Midsummer Night’s Dream (Shakespeare)’ vrolijke aangelegenheden zijn. En daar is Pieter duidelijk ook het beste in. Toch laat hij op het ingetogen ‘Birth Of Song’ ook horen dat hij vocaal gemakkelijk met de stemming mee kan veranderen. Ondanks dat hij het grootste deel van de plaat zelf heeft ingespeeld (hij wordt enkel bijgestaan door Tijs Kulker (drums), Edoardo Felici (gitaar op ’67 Cadicallic’) en Sophie Ter Schure (hele fijne (backing) vocals op meerdere tracks) heeft de hele plaat het geluid van een volwaardige band. Het klinkt erg professioneel en doet meer dan eens aan denken aan Britse genregenoten.

Misschien is het de ervaring die hij in de tussentijd bij andere projecten heeft opgedaan, misschien komt het doordat hij jaren op deze plaat heeft kunnen broeden. Clear Memories is gewoon een heel geslaagd album geworden. Clear Memories zou ontstaan zijn uit “naïeve sentimentele gedachten”, maar laat die gedachten gerust nog maar even vloeien. Welkom terug, Port Of Call!
Recensent:Robin Hogenboom Artiest:Port Of Call Label:King Forward Records
Cover Sinkane - Depayse

Sinkane - Depayse Dépaysé is het derde album van de in Soedan geboren multi-instrumentalist...